آخرین اخبار :
کد خبر : 11370 دوشنبه 29 بهمن 1397 فرهنگ

«زروم» رنگین‌کمانی در میان جنگل‌های نکا

رنگ‌آمیزی دیوارهای بیرونی خانه‌ها و گل‌کاری‌ در گلدان‌های رنگی، روستای «زروم» را به رنگی‌ترین روستای ایران تبدیل کرده است


رنگ‌آمیزی دیوارهای بیرونی خانه‌ها و گل‌کاری‌ در گلدان‌های رنگی، روستای «زروم» را به رنگی‌ترین روستای ایران تبدیل کرده است

این روزها روستاگردی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های گردشگری است. روستای «زروم» هم که یکی از روستاهای نکا محسوب می‌شود، با ابتکار و خلاقیت بنیاد مسکن در اجرای طرح هادی توانسته گردشگران زیادی را به خود جلب کند. حضور گردشگران درآمد روستاییان را افزایش داده و سبب مهاجرت معکوس از شهر به روستا طی سالیان اخیر به‌ویژه دو سال گذشته شده است.

این اتفاقات خوب به این دلیل بوده که همه الگوها و نمادهای بومی در اجرای طرح هادی حفظ و احیا شده‌اند. موفقیت و تفاوت در اجرای طرح هادی با سنگفرش‌ کوچه‌ها، دیوارچینی، رنگ‌آمیزی دیواره بیرونی خانه‌ها و گل‌کاری‌ در گلدان‌های رنگی، زروم را به یکی از روستاهای منحصر به فرد مازندران و یکی از زیباترین و رنگی‌ترین روستاهای ایران تبدیل کرده است. قرار گرفتن آن در دل جنگل‌های زیبای هزارجریب نکا هم بی‌تاثیر نبوده است. 


چگونه به زروم برویم

برای رفتن به زروم باید از کمربندی نکا وارد هزارجریب شوید. از آنجا یک مسیر 60 کیلومتری را تا زروم در پیش دارید. این مسیر که کوهستانی است و در دل جنگل‌های هزارجریب قرار دارد به اندازه‌ای زیباست که ناخودآگاه بارها خودروی خود را در گوشه‌ای پارک می‌کنید تا در این مسیر قدم بزنید. تا زروم از روستاهای زیادی باید بگذرید و در مسیر گله‌ها و مراتع بسیاری را هم خواهید دید. صدای زنگوله‌ها دغدغه زندگی شهری را از سرتان بیرون می‌کند. در سمت راست جاده تابلوی روستا را خواهید دید. بعد وارد یک مسیر فرعی، اما کوتاه می‌شوید که آسفالت نیست. به محض رسیدن به زروم اولین چیزی که نظرتان را جلب خواهد کرد، نرده‌های رنگی ایوان‌ها و گلدان‌های رنگارنگ خانه‌هاست که روی دیوارهای کاهگلی قرار دارند. رنگ‌های گرم و سرد در کنار هم جلوه ویژه‌ای دارند. کوچه پس‌کوچه‌های زروم سنگفرش شده‌اند. حفظ بافت سنتی به زیبایی روستا افزوده است و بی‌شک هر گردشگری را به وجد می‌آورد. 


فروش صنایع‌دستی 

زروم اهالی مهربانی دارد. یکی از آنها که نامش «معصومه محمدپور» است، ما را به خانه‌اش دعوت می‌کند. وی هم خانه‌ای با نرده‌های رنگی دارد. در طبقه زیرین خانه‌ هیزم زیادی تلنبار کرده است. عطر نان محلی در همه‌جا پیچیده است. یک بخاری هیزمی در گوشه اتاق کوچک، اما باصفایش قرار دارد. مرا به اتاق دیگری راهنمایی می‌کند و صنایع‌دستی‌اش را نشانم می‌دهد. یکی از آنها بادبزن منجوق‌کاری شده است. 

وی می‌گوید: تابستان که گردشگران زیادی وارد روستا می‌شوند، بادبزن‌ها را به قیمت 20 هزار تومان می‌فروشم. به گفته محمدپور، سالانه گردشگران زیادی به این روستا می‌آیند و صنایع‌دستی او را نیز برای سوغات می‌برند. 


آخر هفته‌ها زروم شلوغ است

یکی از اهالی که 5 دوره رئیس شورای اسلامی روستا نیز بوده با بیان این‌که زروم حدود 60 خانوار دارد، می‌گوید: از طریق شورای روستا برای اجرای طرح هادی تقاضا دادیم و بنیاد مسکن با اجرای طرح توانست به روستا رونق ببخشد. این طرح به حدی خوب اجرا شد که گردشگران زیادی را به روستا جذب کرد، به طوری که شلوغی روستا در اواخر هفته‌ و روزهای تعطیل به اندازه‌ای است که ترافیک هم ایجاد می‌‌شود. بعضی شب‌ها برای اقامت مسافران هم جا نداریم. 

«محمدجعفر سلطانی» درباره امکانات روستا بیان می‌کند: از زمانی که گردشگران به این روستا می‌آیند اهالی خانه‌های خود را به آنها اجاره می‌دهند، البته قیمت با توجه به تعداد اتاق و امکانات از شبی 40 هزار تومان به بالا متغیر است. اگر گردشگران وسیله‌ای هم لازم داشته باشند، صاحبخانه در اختیارشان قرار می‌دهد.

وی می‌گوید: شیر، کره، ماست و تخم مرغ محلی روستا بین گردشگران طرفداران زیادی دارد و منبع درآمدی برای روستاییان است. 

سلطانی ادامه می‌دهد: موفقیت طرح هادی در این روستا به اندازه‌ای بوده که طی 2 سال اخیر حتی از شهرهای جنوبی هم روستای زروم را هدف گردشگری خود قرار می‌دهند. بسیاری از اهالی هم که مهاجرت کرده بودند به روستا بازگشته‌اند. قیمت زمین‌های روستا که متری 2 هزار تومان و در برخی نقاط 5 هزار تومان بود، حتی به متری 260 هزار تومان رسیده است. 

وی با اشاره به این‌که میراث فرهنگی نقش چندانی در این رونق نداشته است، می‌گوید: با تلاش بنیاد مسکن خانه‌ها بهسازی شده‌اند و اهالی هیچ هزینه‌ای در این زمینه پرداخت نکرده‌اند. 

 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها