آخرین اخبار :
کد خبر : 11384 یکشنبه 12 اسفند 1397 سیاست
احمدی لاشکی در نطق میان دستور:

خزر زنده بمان!

نماینده مردم نوشهر و چالوس با انتقاد از پیشنهاد طرح انتقال آب خزر به استان سمنان از سوی دولت تاکید کرد که اجرای آن مغایر با اصل ۵۰ قانون اساسی است.

به گزارش خبر مازندران ، احمدی لاشکی در نشست علنی امروز (یکشنبه 12 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: درود خدا بر شهیدان و امام شهیدان و درود خدا بر شهید والا مقام مسعود نداف که پیکر مطهرش همان استخوان و پلاکی در روزهای اخیر پس از حدود 32 سال به قدمگاه بیست و یک هزار شهید یعنی چالوس بازگشت و تشییع شد، هر چند پدر و مادرش دیگر  نبودند تا به استقبالش بیایند، اما پدران و مادران فراوان ادای وظیفه کردند که قدرشناسی می کنیم.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر از نصرالله پژمانفر که وقت نطق خود را در اختیار وی قرار داد، ادامه داد:  به خاطر اتفاقات روز چهارشنبه هشتم اسفندماه و حواشی ایجاد شده در صحن و بحث غیر فنی و غیر عقلی انتقال آب دریاچه خزر به سمنان عذرخواهی می کنم و همین جا از هیات رئیسه مجلس به ویژه دکتر پزشکیان و دکتر مطهری که با دولت همراه شدند و اجازه طرح حذف ردیف را به نمایندگان شمال ندادند به شدت به دلیل این اقدام گلایه مند هستم و همینجا برای پیگیری مجمع نمایندگان شمال و شورای هماهنگی شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور و بیست شبکه استانی شامل چهارمحال و بختیاری، قزوین، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، گلستان، آذربایجان غربی، همدان، گیلان ، البرز، ایلام، اردبیل، مازندران، یزد، قم، فارس، بوشهر، کردستان، زنجان، اصفهان و بنیاد توسعه پایدار ایران که دغدغه خود را مکتوب اعلام کرده اند، من نیز اعلام می کنم دوستان، ملت بزرگوار و دولت آب را گل نکنیم، شاید این آب روان می رود پای سپیداری تا فرو شوید اندوه دلی.

بحران آب کلیدی‌ترین چالش امروز کشور است

وی تصریح کرد: برادران و خواهران همکار، بحران آب کلیدی‌ترین چالش امروز کشور است که نه از تغییرات اقلیمی یا افزایش جمعیت که از مدیریت متمرکز دولتی و مهندسی تهاجم به طبیعت است که مدتهاست از سوی دولت های گوناگون مطرح شده و همواره کارشناسان و خبرگان با آن مخالفت کردند.

احمدی لاشکی اظهار کرد: اینک متاسفانه دولت برای این طرح اتوپیایی و تخیلی ردیف تامین مالی آورده است تا همانند دیگر طرح های ناقص مردم را هر روز گرفتارتر کند، این طرح فاقد مطالعات نیازسنجی مستدل و مستند است، آبی با این همه هزینه برای کدام نقطه مشخص، کدام مصرف و کدام مصرف کنندگان باید تامین شود؟ این طرح فاقد مطالعات گزینه یابی است و از همه مهمتر پیامدهای زیست محیطی سنگینی دارد و اجرای آن مغایر با اصل 50 قانون اساسی، اسناد بالادستی به ویژه نگاه ژرف و بلند مقام معظم رهبری نسبت به محیط زیست می باشد.

وی عنوان کرد: این طرح از شور شدن و آلودگی آب در محل برداشت تا نابودی زیستگاه ها و کاهش تنوع گونه های دریاچه خزر تا آسیب شدید به جنگل های هیرکانی از بابت ساخت خط انتقال آب از دریا تا خط راس البرز در ارتفاع 2300 متری که نابودی ته مانده این جنگل ارزشمند را رقم خواهد زد.

احمدی لاشکی خطاب به ملت ایران، خاطرنشان کرد: دریاچه خزر متعلق به همه شماست و نباید بگذاریم بلای ارومیه و زاینده رود و دیگر نقاط وارد شود، حیف نیست خزر با 575 نوع گیاه 1332 گونه جانور، 850 نمونه ماهی و برخورداری از 90 درصد خاویار به این طبیعت بسته آسیب وارد کنیم، به نسل بعد چه پاسخی خواهیم داد؟

وی بیان کرد: مردم، به خدا شمال هم با کمبود آب شرب مواجه است، بپرسید چند منطقه و روستا هم اکنون در شمال از طریق تانکرهای آبرسانی به آنها خدمات ارائه می شود، ما خود نیز در کنار خزر زندگی می کنیم، اما بخاطر مخاطرات آن اجازه ندادیم و نخواهیم داد تا این انتقال حتی برای خودمان صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به رئیس جمهور، افزود: با این طرح و سخنرانی احساسی شما در میان مردم استان سمنان، دریای خزر بیهوش شد، تورم و گرانی و بیکاری هم مردم را بیهوش کرده است، قیمت نجومی کالاها، خودرو، گوشت و مرغ، میوه  و ...امان مردم را بریده است به این موضوعات مهم بپردازید و آرامش را به کشور و مردم برگردانید نه آن که با 5 میلیارد تومان اعتبار از ردیف لرزان به مردم پروژه 13 هزار میلیارد تومانی را وعده می دهید که مطمئنا حبابی بیش نیست.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی، خطاب به روحانی، تاکید کرد: آیا می دانید دیروز معاون شما و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، معاون لایق دریایی سازمان را به دلیل مخالفت با طرح انتقال آب به سمنان برکنار کرده است، هرچند اعلام می کنم که نگران نباشد چون مردم ایران اسلامی اجازه چنین خطایی را هرگز نخواهند داد.

احمدی لاشکی در پایان افزود: آری همکاران شریف، اینها را گفتم تا در تاریخ نیز بماند خزر بمان، زنده بمان، مردم عاشق و حافظ طبیعت اجازه نخواهند داد آنها که کمر به خشکاندن تو بسته اند، خوابشان تعبیر شود، میلیون ها سال دریای مازندران با شکوه در تلاطم بوده است و امروز اجازه نخواهیم داد عده ای مردان کویری آن را به کویر تبدیل کنند، خزر زنده است چون گلستان زنده است، خزر زنده است چون ایران زنده است، خزر زنده است چون مازنداران زنده است و خزر زنده است چون ایران زنده است، چو ایران نباشد تن من مباد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها