آخرین اخبار :
کد خبر : 11386 چهارشنبه 15 اسفند 1397 اقتصاد

منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر

منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد ، در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری مرکز استان قراردارد . این منطقه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع برخورداری از زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی ، اسکله رو – روریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر توانسته نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقه ای ایفا نماید.

منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد ، در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری مرکز استان قراردارد . این منطقه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع برخورداری از زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی ، اسکله رو – روریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر توانسته نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقه ای ایفا نماید.

منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بعنوان یکی از نمادهای توجه ایران به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساختهای اساسی حمل و نقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر ظرفیت ترانزیتی کشور ، نقشی بسیار مهم با اهدافی بسیار بزرگ مانند کسب درآمد ارزی ، ایجاد اشتغال ، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی ، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور را برعهده گرفته است.
عملیات احداث این مجتمع بندری بزرگ و مدرن از سال ۱۳۷۵ آغاز شد. استعدادهای بالقوه و امکانات متعدد آن موجب گردید در سال ۱۳۷۶ از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به تصویب برسد. پس از پنج سال تلاش ، اولین نشانه های بندری بزرگ پدیدار شد و در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ فاز اضطراری بندر بدست مرحوم شهید دکتر دادمان ، وزیر فقید وقت راه و ترابری افتتاح شد.

در حال حاضر این بندر با توجه به موقعیت استراتژیکی خود به عنوان حلقه طلائی کریدور بین المللی ترانزیت شمال به جنوب، دسترسی به بازارهای بزرگ کشورهای آسیای مرکزی و ظرفیت تجاری و اقتصادی فراوان، نظیر استخراج منابع انرژی، جایگاه ممتازی در عرصه اقتصادی بین المللی و ملی دارد. اتصال به شبکه ریلی کشور و نزدیکی نسبی به مراکز جمعیتی و بازار مصرف وابسته به آن و نیز امکان دسترسی سریع و آسان از طریق شبکه ریلی به مناطق مرکزی کشور از ویژگی های ممتاز این بندر است.

این منطقه در سه فاز با ۳۴ پست اسکله طراحی شده‌است که اکنون فاز اول آن تکمیل شده‌است. وسعت این منطقه ویژه یک هزار هکتار است و به شبکه ریلی ایران نیز پیوند دارد. بندر امیرآباد به صنایع کشتی‌سازی صدرای نکا، نیروگاه نکا و پایانه نفتی نکا خط لوله نکاو شرکت نفت خزر در بهشهر نزدیک است. با احداث ۲۰ اسکه دیگر در فازهای دوم و سوم بندر امیر آباد بهشهر بزرگترین و مهمترین بندر حاشیه دریای مازندران خواهد بود.

تور رسانه ای مرکب از عکاسان استان که از سوی اداره کل روابط عمومی استانداری برای معرفی ظرفیت ها و مزیت های اقتصادی، فرهنگی، صنعتی، گردشگری و … مازندران تشکیل شده است، در گام نخست با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر برای به تصویر کشیدن این مجموعه توانمند بندری استان در قاب تصویر تلاش کرده است. معرفی ظرفیت های استان برای جلب و جذب سرمایه گذاری با گسیل تور رسانه ای به دیگر مناطق استان تداوم خواهد داشت.

تیم عکاسان تور رسانه ای بندر امیرآباد بهشهر:

 

۱-غلامرضا احمدی- خبرگزاری تسنیم

۲-اکبر قاسمپور-خبرگزاری صداو سیما

۳-محمد سلطانی- خبرگزاری ایلنا

۳ -عرفان غفوری- پایگاه خبری خبرساری 

 

 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها