آخرین اخبار :
کد خبر : 11429 پنج شنبه 22 فروردين 1398 سیاست

بیانیه انجمن اسلامی معلمان مازندران به مناسبت آغاز سال۱۳۹۸ خورشیدی

انجمن اسلامی معلمان استان مازندران" با تاَثُر از دشواری های سیل سنگین اخیر وطلب رحمت برای هموطنان فقید و باتاکیدبر ضرورت توجه ملی به کاستن از آلام مردم مناطق آسیب دیده ، به عنوان‌نهادی مدنی ،نکاتی چند را در آغاز سال جدید به استحضار می رساند .

چه جورها که کشیدند بلبلان از دی

به بوی آن که دگر نوبهار باز آید.

۰۰۰۰۰۰۰۰۰
با شادباش سال نو خورشیدی ،اعیاد شعبانیه و باامید به فرخندگی سال جدید برای ملت بزرگ ایران و همه اهالی دانش و فرهنگ " انجمن اسلامی معلمان استان مازندران" با تاَثُر از دشواری های سیل سنگین اخیر وطلب رحمت برای هموطنان فقید و باتاکیدبر ضرورت  توجه ملی به کاستن از آلام مردم مناطق آسیب دیده ، به عنوان‌نهادی مدنی  ،نکاتی چند را در آغاز سال جدید به استحضار می رساند .


الف :فرهنگیان‌
دیر زمانی است که معیشت و وجاهت فرهنگیان ‌کشور کاستی های فزاینده ای را تجربه می کند و اما این قشر نجیب با درک سختی های موجود با حزم و عقلانیت، مطالبات به حق خویش را در بستر و محملی مدنی و قانونی مطرح کرده است که البته پاسخ در خور شایسته ای تاکنون نشنیده است .
اکنون‌به نظر
 میرسد ،فصل مشترک مطالبات فرهنگیان عزیز موارد زیر است که ‌باید به آن در کوتاهترین زمان ممکن جامه عمل پوشاند:

۱.طرح یا لایحه تشکیل" سازمان نظام معلمی "برای پیگیری نهادمند ،مشروع و قانونی مطالبات فرهنگیان کشور در مجلس و تصویب سریع آن.
۲_ آزادی همه معلمان زندانی به علت پاره ای از اعتراضات صنفی .
۳_ تخصیص بودجه عادلانه برای آموزش و پرورش و اهتمام ملی حل و فصل کلان ترین نهاد اجتماعی ایران 
۴_ همسان سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان و اتخاذ راهکارهای مناسب برای واقعی سازی حقوق ومزایای معلمین با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از تورم ،سختی کار و...

۵_ رفع موانع قانونی برای فعالیت تشکل های مدنی قانونی فرهنگیان مطابق با اصل ۲۶ قانون اساسی
۶_ اختصاص بیمه کار آمد مطابق با اصل ۲۹ قانون اساسی .
۷_ توقف سیاست پولی سازی مدارس مطابق اصل ۳۰ قانون اساسی.
۸- حفظ استقلال و حرمت نهاد آموزش وپرورش به ویژه در انتصابات خُرد و کلان دربرابر دخالت  ناصواب برخی سیاسیون  خصوصا برخی نمایندگان مجلس و عناصر غیر فرهنگی به موجب اصل تفکیک قوا و بازگشت اقتدار ، شایستگی و شایسته سالاری به مدیریت آ.پ استانها و شهرستانها.                  
۹-  لغو بخشنامه مربوط به عدم امکان استفاده از امتیازات مربوط به ارتقای مدرک تحصیلی در بیش از دو نوبت که موجب بی انگیزگی و رکود روند آموزش و پژوهش شده و می شود.
۱۰- بازگشت همه امتیازات مادی و معنوی مرتبط با جایگاه پژوهشگران آموزش و پرورش.
۱۱- لغو دریافت هزینه از همکاران در دوره های آموزش ضمن خدمت ، بازگشت مشوقها و امتیازات مربوط و ارتقای سطح علمی و محتویی آن
۱۲- بازبینی دقیق و عالمانه گزینش و تربیت معلم و وضعیت دانشگاه فرهنگیان و...

۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

ب: اقتصاد     
........................
  متغیرهای خرد و کلان در اقتصاد سیاسی ایران حاکی از دولتی رانتیر و توزیعی،فساد گسترده و دیوانسالاری معیوب ‌و ضعف طبقه متوسط قدرتمند است .از این‌رو سنجه های "توسعه پایدار" در این‌ سرزمین ضعف شدیدی را نشان می دهد .
 و اما اکنون ایرانیان درحالی شرایط سخت تری را تجربه می کنند که  تغییرات آب و هوایی ، اقلیمی و مسائل زیست محیطی تهدیدات فزاینده ای ر ابرای آن بوجود آورده است.
✳️از سوی دیگر بازیهای نرم و سخت  "بازهای کاخ  سفید با پیش آهنگی "ترامپ"و جمهوری خواهان کنگره و سنا در تهاجم و خروج از "برنام جامع اقدام مشترک "برجام" ورویکرد خصمانه رژیم‌صهیو نیستی و ارتجاع عرب ، سَبُعیت ‌گر وهها و باندهایی هدفمنددر متلاشی کردن اقتصاد ملی و ایجاد شرایطی  سخت و دشوار برای زندگی مردم و مضافا بر آن اتخاذ سیاستها و تاکتیک های ضعیف و اشتباه در تمشیت امور موجب بروز  تلخکامی فزونتر مردم شده است .
گرچه ملال آور است تکرار این سخن ،اما باید از ضرورت اتخاذ راهبرد منسجم و جامع عالمانه در مدیریت کشور یاد کرد که با حذف سوء رفتارهای سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی کشور از بروز خسارتهای پیاپی جبران ناپذیر ناشی از بی ثباتی اقتصادی جلوگیری نماید.
✳️به باور ما انفصال از اقتصاد غیر مولدِ رانتیِ فساد آلود،گشایش های بیشتر در سیاست خارجی و داخلی ،دعوت و استفاده از ظرفیت بسیار مهم هموطنان خارج از کشور ،نظارت همگانی از طریق نهادهای مدنی و احزاب بر اصحاب قدرت ،استقرار دولت الکترونیک،حذف امضاهای طلائی ،کوچک سازی دولت پرحجم و آسیب پذیر ،سیاستهای پولی و ارزی مناسب،کنترل نقدینگی و تورم ویرانگر فعلی ،حذف نا اهلان از اقتصاد خرد وکلان ،استقلال و اقتدار قوه قضائیه و تمرکز آن برپیشگیری و جلوگیری از فساداز الزامات بی بدیل گریز ناپذیر برای اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور است که با هم افزایی و همگرایی همه اجزای حا‌ کمیت امکان پذیر خواهد شد . به دیگر سخن آنچه موجب گشایش در تولید و رونق اقتصادی مورد اشاره در پیام نوروزی  مقام معظم رهبری می شود را می توان‌در حاکمیت دموکراتیک و مردمسالارانه،سرمایه گذاریهای مطمئن داخلی و خارجی  وتامین آن  ،سیاست داخلی و خارجی هوشیارانه مبتنی بر منافع ملی و زیر ساختهای  مناسب صنایع ، کشاورزی و خدمات جستجو کرد . از این رو باید اصلاحات اقتصادی  را باهمه شرایط،قواعد و لوازم آن برای برون رفت از شرایط حاد کنونی  پذیرفت .
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

 پ .سیاست خارجی 

به کار گیری خردسیاسی در شرایط پسا انقلابی و تجارب و هزینه های سنگین در روابط بین الملل ،اتخاذ رویکردهای واقع گرایانه مبتنی بر سه گانه "عزت ،حکمت و مصلحت را ایجاب می کند که به موجب آن می توان در برابر یورشهایی که منجر به تحمیل هزینه های گزاف علیه منافع ملی ،جهان اسلام و ثبات بین المللی می شود ، ایستاد.
✳️ انجمن اسلامی معلمان مازندران خاطرنشان می سازد، اقدامات خصمانه دولت ترامپ علیه کلیت نظام بویژه موضع گیری موهن اخیر علیه سپاه پاسداران،رویکرد غیرصادقانه اروپا در پسابرجام ،تجارب تاریخی تلخ در روابط با روسیه ، تسخیر وسیطره برمزیتهای اقتصادی  کشور توسط چین  وغیبت بسیار محسوس ایران در اورآسیا،قفقاز و آسیای میانه ،هوشیاری همه نخبگان و دستگاه سیاست خارجی در جهت منافع ملی رابیش ازپیش ضروری می سازد‌.
بدیهی است استحکام و استقلال وزرات خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور و پرهیز از موازی کاریهای هزینه سازباید به عنوان یک "اصل متعارف " مورد توجه قرار گیرد.
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

ت.سیاست داخلی

۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
اکنون پس از چهل سالگی انقلاب ۵۷ و تلاش برای  استقرار "استقلال ،آزادی و جمهوری اسلامی" با بازبینی دقیق آنچه گذشته است باید از هرآنچه به تخفیف یا اِزاله سه گانه اساسی مذکوردر حیات ملی منجر می شود ،فاصله گرفت و به آنچه موجب قوام و دوام این عناصر می انجامد ، اهتمام کرد . 
✳️به گمان ما هیچ مصلحتی بالاتر از این نیست که با عبور از تفاسیر تنگ و دشواری که سترونی "جمهوریت و اسلامیت " را به دنبال دارد با گشایشهای محسوس و عملی در برابر منتقدین و تسهیل روندهای دموکراتیک ،گردش آزاد اطلاعات،پذیرش قواعد رقابتهای سالم سیاسی، تحمل و تضارب آراء و سرانجام گفتگوهای ملی  به خلق ظرفیت های جدیدتری برای "ایران فردا" اندیشید .
❇️در این میان انتخابات مجلس یازدهم در سال جاری مِحک و عیار سنگینی برای آزمودنها ی فراوانی است که اراده راستین حاکمیت و مردم را می طلبد و چشمهای بسیاری به انتظار آن نشسته است .این انجمن همگان را به خلق و رعایت هنجارهایی ملی،مدنی و اخلاقی برای مجلسی که در"رَاس امور" باشد ،فرامی خواند و در این ارتباط دربیانیه های بعدی "مانیفست انتخاباتی" خود را بطور مفصل منتشر خواهد کرد .

۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

ث.واما مازندران !!!

۰۰۰۰۰۰۰۰
از طنزهای تلخ روزگار ماست که "مازندران زیبا" با این همه استعدادهای خدادادی و سرمایه های اجتماعی در جایی است که اکنون در آن ایستاده ایم .
 شوربختانه می توان سیاهه ای از این تلخ کامی ها و پس افتادگی از صنعت و معدن ،جنگل و دشت و دریا ،فرهنگ و هنر  تا مدیران نا کارآمد و رسوب شده ومحافظه کار که هیچ سنخیتی با پیامهای ملت در انتخابات سال۹۲ تا ۹۶ ندارند ودیوان سالاری زُمخت و فَربه را  نه به قلم بلکه قدم به قدم دراین حوالی نشان داد.
 سخن گفتن از اینکه چه کسانی با "لیست امید"به مجلس دهم راه یافتند و به میثاق خود وفا نکردند بل جفا نمودند ،سخت نیست !
 سخن گفتن ازبرخی ازنمایندگان  شمال با عدم حضور بلاوجه شان در کمسیون تلفیق که موجب تصویب طرح مطالعاتی انتقال آب دریاچه مازندران به سمنان در لایحه بودجه شده اند ،سخت نیست .
اما ماجرای به گل نشستن بزرگترین نساجی شمال ،ویرانی های جنگلها و مراتع ،تجاوز به حریم‌دریا و تالابها ،یک بام و دوهوا در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری از کثرت اجراء تامنع ،نهی و تهدیددر شهرهای این استان بسیار سخت و دشواراست آنهم در دولتی که باید با تدبیر و امید به میراث نامیمون "دولت معجزه هزاره سوم " و خبط و خطاهای رواداشته براین سرزمین خاتمه می داد.
✳️گمان ما براین است که تاکید بر اصلاح خطاهای راهبردی گذشته "زیاده طلبی و فزون خواهی "نیست بلکه "مطالبات به حقی "است که  تافرصت هست باید به  آن پاسخ گفت . اکنون نوبت گفتگو تلائُم وهمگرایی برای رهایی ایران و ایرانی از حجم‌ وسیع دشواریهایی است که از هر سو مانند پاره های شب بر او فرود آمده است .
پرسش این‌است که آیا  زمان پایان دادن به به تلاطم‌ هاوگسستهای پی درپی هزینه ساز و  هزیمت آور  فرا نرسیده است؟
آری بهنگام است که بیاموزیم   با پذیرش کثرت دررویکردهای سیاسی و در چهارچوب قانون  می توان به وحدت برای "سرافرازی، توسعه و رفاه  ایرانیان اندیشید و عمل کرد.


۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
 وسخن آخر
انجمن اسلامی معلمان مازندران به عنوان تشکلی قانونی ،پایدار و به عنوان وَجهی از "قوه عاقله"در حیات سیاسی و اجتماعی این سامان زین پس چون‌گذشته بر حسب فریضه ذاتی  "امربه معروف و نهی از منکر" وظیفه خود می داند،در دیده بانی از اجتماع ،سیاست و فرهنگ به مراقبه و حضور پر رنگ‌در مسیر سخت "اصلاحات همه جانبه "اهتمام ورزد . در پایان با تاکید بر همیاری همه جانبه اعضای محترم انجمن در سراسر استان به "هموطنان آسیب دیده از سیل اخیر" برای ملت بزرگ ایران سالی خجسته و مبارک همراه با آرامش وگشایشهای بیشتر در زندگی را آرزو 
می کنیم .
۰۰۰۰۰۰۰۰۰
انْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيب .
۲۰فروردین ۱۳۹۸
انجمن اسلامی معلمان‌مازندران

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها