آخرین اخبار :
کد خبر : 14597 دوشنبه 21 مرداد 1398 سیاست
افتخاری دیگر برای روستاهای مازندران

اولین روستای هوشمند استان مازندران و کشور

در همایشی که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد، واقع در روستای کلت برگزار گردید، روستای کلت به عنوان اولین روستای هوشمند استان مازندران و کشور معرفی گردید.

به گزارش خبرمازندران ، در همایشی که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد، واقع در روستای کلت برگزار گردید، روستای کلت به عنوان اولین روستای هوشمند استان مازندران و کشور معرفی گردید.

حسن مهیار دهیار کلت و عضو شورای پژوهش مدیریت شهری و روستایی استانداری مازندران در گفتگویی با خبرمازندران ضمن اعلام خبر فوق بیان نمود این همایش با حضور دکتر قمری از پایگاه نوآوری دانشگاه صنعتی شریف تهران، دکتر بهادری معاونت محترم تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان مازندران، مهندس شعبانی مدیر عامل محترم باغداران استان مازندران، دکتر مافی عضو هیئت علمی دانشگاه و محقق برجسته ترویج کشاورزی کشور، مهندس طاهری بخشدار محترم و پرتلاش بخش مرکزی شهرستان نکا، مهندس موسوی مدیریت محترم جهادکشاورزی شهرستان نکا، مهندس پناهی مدیریت محترم مرکز خدمات کشاورزی قره طغان شهرستان نکا و اعضای شورای اسلامی و دهیاری کلت برگزار گردید.

حسن مهیار درباره سامانه و اپلیکیش که در این روستا راه اندازی شده توضیحات زیر را ارائه نمود.

سامانه از دو بخش اپلیکیشن مردمی و پنل نظارت تشکیل گردیده است.

مردم می توانند از مشکلات خود عکس بگیرند و به دهیاری ارسال کنند و پاسخ دهیاری را نیز در همان اپلیکیشن مشاهده نمایند.

اگر روستاییان صنایع دستی و یا محصولی دارند که می خواهند بدون واسطه بفروشند می توانند در اپلیکیشن ثبت نمایند و چنانچه دهیاری تایید نمود که این محصول مربوط به روستایی است برای همه ی مردم ایران نیز نمایان می گردد.

محصولات شبیه اینستگرام به صورت عکس محور در اختیار دیگران قرار می گیرد و خریداران می توانند ببینند که این محصول مربوط به کدام روستا بوده و چگونه می توانند به آن روستا دسترسی داشته باشند.

دهیاری می تواند برای جذب گردشگر از ویژگی های روستا عکس و توضیحات تهیه نموده و در پنل خود درج نماید.
این باعث می شود روستا های دور دست هم بتوانند حتی با داشتن یک منظره طبیعی زیبا جذب گردشگر نمایند حتی اگر این گردشگران ساکن  شهرهای همجوار باشند که بخواهند یک گردش یک روزه داشته باشند.

برای دسترسی گردشگران به مشاغل روستایی نقشه ای با دسته بندی های متنوع و حتی امکاناتی از قبیل ترافیک و نقشه هوایی فراهم می شود.

برای دسترسی راحت و سریع گردشگران به روستا و به عنوان مثال یافتن آدرس  یک دامداری مسیر منتهی با آن ترسیم می گردد.

چنانچه خودرو های خدماتی از قبیل اتوبوس و حمل زباله مجهز به GPS شوند مردم نیز می توانند خودرو ها را مشاهده نمایند به عنوان مثال روستایی می توانند ببیند که چه زمانی اتوبوس نزدیک میگردد تا در ایستگاه در سرما و گرما سرگردان نشود.
همینطور گردشگران می توانند سفر خود را با زمانبندی اتوبوس در نزدیکترین شهر تنظیم نمایند. تا برای رسیدن به روستا در زمان مقرر در ایستگاه حضور داشته باشند.

در پنلی که در اختیار دهیاری قرار می گیرد،
پیام های مردم طبقه بندی شده و دهیاری می تواند پس از بررسی پاسخ کاربر را از این طریق به ایشان برساند.

برای اینکه محصول صنعتگر و کشاورز بی واسطه به دست خریدار برسد،
دهیاری تایید می نماید که آیا این کالا و محصول تولید همان کاربر هست و یا نه، و پس از تایید در اپلیکیشن همه کاربران قرارخواهد گرفت.

دهیاران عزیز می توانند صحت اطلاعات درج شده منازل مورد اجاره یا همان بوم گردی ها را بررسی نموده و تایید نمایند.

دهیاری ها می توانند برروی همه ی خودرو های مجهز به سیستم ناوبری (GPS) نظارت شبانه روزی داشته باشند.

یکی از هزینه هایی که هردهیاری با آن روبروست هزینه اطلاع رسانی و چاپ بنر است،
در پنل این امکان وجود دارد که اطلاع رسانی ها  در سریعترین زمان و بدون هیچ هزینه ای  به سمع و نظر روستاییان برسد.

از ویژگی های این سامانه، به تدریج و با فرهنگسازی مناسب، زمینه برای رقابت بین مشاغل روستایی برای فروش محصول و رقابت برای جذب گردشگردر دورترین روستا های کشور فراهم می گردد.

که این امر باعث توسعه روستا ها و ایجاد اشتغال پایدار در روستا ها خواهد بود.

همین طور یکی دیگر از اهداف سامانه ایجاد  زیرساختی مجازی است  تا استارتاپ های دیگر نیز بتوانند به روستاییان خدمات هوشمند ارایه نمایند.

و اینکه هر چیزی که در روستا وجود دارد هوشمند می گردد، و روستائیان می توانند پمپ های آب و حتی یک لامپ را از راه دور کنترل نمایند.

به امید هوشمند سازی تمامی روستاهای ایران عزیزمان.

انتهای پیام

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها