آخرین اخبار :
کد خبر : 19683 پنج شنبه 9 آبان 1398 دولت و ادارات

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آمل و لاریجان : از نصب و راه اندازی دستگاه شتابنگار در شهرستان آمل خبر داد .

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آمل و لاریجان از نصب و راه اندازی دستگاه شتابنگار جدید در شهرستان آمل با حضور مسئولین شهرستانی با هدف سیستم پاسخ سریع و هشدار سریع برای زلزله خبر داد .

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران مهندس غفاری رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آمل و لاریجان ضمن اعلام این خبر افزود : فراهم کردن شهر ایمن تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاههای شتاب‌نگار به دست می آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاههای اجرایی قرار گیرد.

مهندس غفاری تصریح نمود : مزیت این دستگاهها نسبت به لرزه نگارها  در این است که دستگاه‌های شتابنگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند؛ از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتابنگاری مجهز شود. این دستگاهها که جنبش زمین و حرکتهای تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می دهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

وی افزود : در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتابنگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیشترین خسارت به آن وارد شده است. بر اساس این اطلاعات نیروهای امدادی که تعداد آنها هم محدود است، به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.

گفتنی است  : پارامتر اصلی در تخریب ساختمان‌ها در هنگام رویداد زمین‌لرزه،‌ شتاب ناشی از رویداد آن است که توسط دستگاه‌های شتاب‌نگار ثبت می‌شود.

 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها