آخرین اخبار :
کد خبر : 19686 شنبه 11 آبان 1398 دولت و ادارات
راه و شهرسازی

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نور و محمودآباد : از نصب و راه اندازی دستگاه شتابنگار در شهرستان نور خبر داد .

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نور از نصب و راه اندازی دستگاه شتابنگار جدید در شهرستان نور با حضور مسئولین شهرستانی با هدف سیستم پاسخ سریع و هشدار سریع برای زلزله خبر داد .

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران مهندس یوسفی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نور و محمودآباد ضمن اعلام این خبر افزود : تاریخچه زمین لرزه های استان نشان می دهد که عموما" عمق کانونی زمین لرزه ها کمتر از ۳۵ کیلومتر(یعنی زلزله هائی کم عمق) بوده و حوادثی با منشا زلزله همچون زمین لغزش،ریزش کوه و سنگ،روانگرائی و... نیز بهمراه آن در گذشته در استان رخداده است.

مهندس یوسفی تصریح نمود : فراهم کردن شهر ایمن تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاههای شتاب‌نگار به دست می آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاههای اجرایی مراکز استانها قرار گیرد

وی یادآور شد :مزیت این دستگاهها نسبت به لرزه نگارها  در این است که دستگاه‌های شتابنگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند؛ از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتابنگاری مجهز شود. این دستگاهها که جنبش زمین و حرکتهای تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می دهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

گفتنی است : در مازندران دو گسل اصلی خزر{( در جنوب استان و در بسیار جاهها تقریبا در مرز کوه و دشت)و چندین گسل فرعی و فعال( مثل گسلهای بادله،فریم،له له بند،اوریم،بایجان،سیاه بیشه،کوشکک،جواهردشت و...)} با طول بیش از  500  کیلومتر و شمال البرز(در محدوده ارتفاعات البرز) با طول بیش از  300 کیلومتر وجود داردکه  این دوگسل تقریبا همه شهرهای استان را در بر می گیرد و آمادگی  و مدیریت بحران زیادی برای ایجاد زلزله در استان را می طلبد.

 

 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها