آخرین اخبار :
کد خبر : 21735 دوشنبه 11 آذر 1398 فرهنگ
همت بلند با دستان خالی

جشنواره دشو در چهاردانگه برگزار شد

جشنواره دِشو (desho) هشتم آذرماه امسال در کنار دریاچه باصفای روستای چورت (میانشه) برگزار شد. این جشنواره به همت جمعی از علاقه‌مندان به فرهنگ بومی و محلی با نام" کارگروه گردشگری و حفاظت از محیط زیست چهاردانگه " به دبیری سیدمحمد اندرارجمی در حالی برگزار شد که دوبار به دلیل شرایط نامناسب جوی به تعویق افتاده بود.

 
جشنواره دِشو (desho) هشتم آذرماه امسال در کنار دریاچه باصفای روستای چورت (میانشه) برگزار شد. این جشنواره به همت جمعی از علاقه‌مندان به فرهنگ بومی و محلی  با نام" کارگروه گردشگری و حفاظت از محیط زیست چهاردانگه " به دبیری سیدمحمد اندرارجمی در حالی برگزار شد که دوبار به دلیل شرایط نامناسب جوی به تعویق افتاده بود.
دشو فراورده‌ای از میوه خرمندی (khormendi) یا همان خرمالوی وحشی هست که در جنگل‌های هیرکانی به وفور یافت می‌شود. 
این جشنواره در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری بخش چهاردانگه با همراهی دهیاری و شورای بخش و اهالی خونگرم منطقه به ویژه مردم مهربان روستای چورت برگزار شد.
برگزاری آیین‌های بومی و محلی همواره مورد توجه گردشگران به خصوص از نوع خارجی آن است.
این جشنواره حاصل بیش از دوماه‌‌ تلاش شبانه‌روزی اعضای کارگروه گردشگری و حفظ محیط‌زیست چهاردانگه با دستان‌ خالی بود که با همراهی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برگزار شد.
تعداد زیادی از میهمانان از سراسر کشور در یک روز آفتابی و نسبتا سرد فضای گرم و صمیمی را تجربه می‌کردند.
گروه‌‌های موسیقی آیین زندگی و تی‌تی‌وا به اجرای موسیقی زنده پرداخته و تحسین حاضرین را برانگیختند. اما شاهکار این مراسم گره‌خوانی (gare khani) مادر شهیدی بود که با نواجش و سوز و گداز خاصی اجرا شد و سرتاسر جنگل پوشیده از برگ در فصل خزان را به تحسین وا داشت.
پوشش جذاب حاضرین، تنوع رنگ لباس‌ها‌ در کنار دریاچه‌ی‌ بی‌نظیر چورت، آخرین برگ‌های پاییز که دیگر طاقت ماندن روی درخت‌ها را نداشتند‌ و نهایتا صدای خش‌خش‌ آنها‌ زیر پای حاضرین فضایی رویایی را به وجود آورده بود. 
آن‌چه می‌بینید و می‌شنوید گوشه‌ای از این آیین سنتی است که در بخش چهاردانگه ساری برگزار شد.
البته وضعیت نامطلوب اینترنت در یک ماه اخیر بر شیوه اطلاع‌رسانی این مراسم سایه افکنده بود و دوستان صداوسیما هم گویا طاقچه‌بالا گذاشت و در مراسم حاضر نشدند.
امید می‌رود در سال‌های آتی این جشنواره‌ها با برنامه‌ریزی دقیق‌تر پوشش رسانه‌ای مناسب‌تری تداوم پیدا کند و میهمانان بیشتری از این فضا استفاده کنند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها