آخرین اخبار :
کد خبر : 21771 سه شنبه 3 دي 1398 دولت و ادارات
راه و شهرسازی

اجرای طرح های بازآفرینی شهری ضرورتی اجتناب ناپذیر

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران ضمن ضروری دانستن اجرای طرحهای بازآفرینی شهری یادآور شد: این حق مردم است که در شرایط درست و نرمال اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بتوانند در محلات مناسبی زندگی کنند، محله هایی که تنها با انجام بازآفرینی شهری بتوانند به مکانی برای زندگی تبدیل شوند .

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران ، مهندس سیدمحمد نظری تصریح نمود: بافتهای قدیمی و فرسوده بافت هایی هستند که در فرایند زمان طولانی شکل گرفته و تکوین یافته و امروزه در محاصره تکنولوژی گرفتار شده اند و به لحاظ ساختاری و عملکردی دچار کمبود گشته و اغلب جوابگوی نیاز ساکنین خود نیستند .

وی افزود : در این زمینه مشکلات و محدودیتهایی چون ناهمخوانی کالبد و فعالیت ، وجود عناصر ناهمخوان شهری، کمی سرانه برخی کاربری ها مانند فضاهای فراغتی و فرهنگی و پارکینگ ، فقدان سلسله مراتب مناسب در شبکه ارتباطی و عدم امکان نفوذپذیری به داخل بافت ارگانیک ، کاربری های ناسازگار و جاذب ترافیک ، برخی آلودگی های زیست محیطی و قرارگیری برخی قسمتهای بافت در حریم آثار تاریخی و ضوابط نارسای ساخت و ساز در آن قابل طرح می باشد .

مهندس سیدمحمد نظری هدف از اجرای سیاست های بازآفرینی شهری و برنامه های تجدید حیات شهری را ارتقاء شرایط کیفی زندگی در سکونتگاهها از طریق ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمانها ، توسعه و بهبود زیرساختهای شهری ، تامین خدمات شهری مورد نیاز ، آموزش ساکنان ، ایجاد فرصت های شغلی ، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله ای مردم نهاد و الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل های کیفی ساخت و ساز دانست .

 وی اضافه کرد علاوه براین بازآفرینی شهری بر این مطلب تاکید دارد که طرح و اجرای هرگونه روش برای مقابله با مشکلات شهرهای بزرگ و کوچک باید دارای اهداف بلندمرتبه و راهبردی باشد .

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران اضافه کرد : برنامه های مربوط به بازآفرینی شهری در استان چندسالی است که آغاز شده اما روند آن به دلایل مختلفی از جمله کمبود اعتبار و حداقلی بودن مشارکت مدنی در جامعه کند بوده است .

مهندس نظری یادآور شد: بسیاری از مناطق هدف بازآفرینی شهری که در بافتهای تاریخی و میانی قرار دارند دارای منزلت و ظرفیت های نهفته شهری هستند و اگر امروز این مناطق از نظر اجتماعی و کالبدی و شهری در درجات پایینی قرارگرفته اند شهرسازان میتوانند با ارائه برنامه هایی منزلت اجتماعی آنها را افزایش دهند .

گفتنی است مشوق هایی نظیر پروانه رایگان ، ودیعه مسکن ، و تخفیفات نظام مهندسی به سازندگان و انبوه سازانی که اقدام به ساخت و ساز در این محدوده ها نمایند واگذار شده و واگذاری زیرساختها نیز با کاهش چنددرصدی هزینه ها نیز انجام یافته است .

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها