آخرین اخبار :
کد خبر : 2196 سه شنبه 5 تير 1397 اقتصاد

میزبانی بندر امیرآباد از همایش بین‌المللی "صادرات از مسیر دریا"

همایش بین‌المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر در روزهای 20 و 21 تیرماه جاری به میزبانی بندر امیرآباد برگزار می‌شود.

به گزارش خبر مازندران به نقل از خبرگزاری فارس شهرستان ساری، 85 درصد از تجارت دنیا از طریق خطوط دریایی است، بنادر شمالی ایران نقشی استراتژیک در پیشرفت اقتصادی کشور به‌دلیل همسایگی مسالمت‌آمیز با کشورهای حاشیه خزر دارند، از این‌رو همایش بین‌المللی صادرات از مسیر دریا به میزبانی بندر امیرآباد برای رشد این مهم فرصت مناسبی جهت تحقق شعار «تولید ملی، صادرات ایرانی» است.  

بنادر حاشیه جنوبی دریای خزر که در ایران به‌عنوان بنادر شمالی از آنها یاد می‌شود نقش مهمی در صادرات کالا دارند که این نقش به‌طور ویژه در زمان تحریم خود را بیش از گذشته نشان داده است.

بنادر انزلی، آستارا، نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد پنج بندر مهم ایرانی حاشیه دریای خزر هستند که در مجموع میزان صادرات آنها از مرز نیم میلیارد دلار در سال گذشته است اما این میزان با توجه به ظرفیت‌های موجود به‌لحاظ زیرساختی، نیازمندی‌ها و ارتباط مسالمت‌آمیزی که به‌لحاظ ملاحظات سیاسی و منطقه‌ای با کشورهای CIS وجود دارد باید بیش از این باشد.

با توجه به اینکه 85 درصد از تجارت جهان از طریق دریایی صورت می‌پذیرد و جمهوری اسلامی ایران نیز از این موهبت در شمال و جنوب بهره‌مند است، در طول سال‌ها توانسته است با تاسیس مجتمع‌ها و زیرساخت‌های بندری در ماراتن مبادلات از طریق دریا شرکت کند.

اکنون به‌راحتی و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که 90 درصد صادرات و 80 درصد بخش واردات کشور از خطوط دریایی صورت می‌پذیرد و این یعنی بسترسازی و فرصت تجارت از  طریق حمل و نقل آبی کاملاً فراهم است لذا نیاز به ساز و کارهای مناسب شتاب‌دهنده و تأثیرگذار است تا در کیفی‌سازی این روند و بالابردن رشد اقتصادی کمک‌کننده باشد.

* امیرآباد تنها بندر نسل سوم جنوب خزر

از بین بنادر شمالی ایران، امیرآباد تنها بندر نسل سوم است که خطوط تولید را در کنار خطوط تأمین دارا است و در واقع نقطه استراتژیک و مرکز ثقل مطمئن و پایدار در کریدور شمال – جنوب محسوب می‌شود.

این بندر که در شرق مازندران و در شهرستان بهشهر واقع است؛ در دل خود پایانه نفتی نکا و منطقه ویژه اقتصادی را دارد، آن‌طور که سیاوش رضوانی مدیر بندر امیرآباد می‌گوید: این مجموعه بندری در سه ماه نخست سال‌جاری توانسته است سهم 61 درصدی صادرات را در بنادر شمال کشور با صادرات انواع کالا به میزان 114 هزار و 671 تن به‌خود اختصاص دهد و از این جهت رتبه نخست را به‌دست بیاورد.

با عنایت به اهمیت تبادلات دریایی در پیشرفت اقتصادی و ضرورت نشست‌های تخصصی و کاربردی به‌عنوان بستری برای تحقق این مهم که بارزترین آن را در صادرات خواهیم دید؛ همایش بین‌المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر در روزهای 20 و 21 تیرماه جاری به میزبانی بندر امیرآباد تدارک دیده شده است.

این همایش در 6 محور شامل نقش بنادر و کیفیت خدمات در ارتقای صادرات، مزیت قوانین و تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی در ارتقای صادرات به کشورهای حاشیه خزر، نقش شرکت‌های چندوجهی door - to - door، ارائه نمونه‌های موفق در زمینه صادرات کالا به کشورهای حاشیه خزر، فرصت‌های ناشی از شرایط موجود سیاسی بین روسیه و کشورهای غربی و نقش سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی در راستای صادرات مجدد، طراحی شده است.

باتوجه به اینکه در جلسات مختلفی که با حضور استانداران، سرمایه‌گذاران، سفیران، رایزنان تجاری، وزرا، تجار و بازرگانان استان‌های حاشیه شمالی خزر با همتایان آنها در ضلع جنوبی خزر شرکت داریم؛ قریب به اتفاق مسائل در بحث حمل و نقل دریایی، شناسایی مسیر مناسب دریایی، مقاصد و حتی مکان‌های بین‌راهی و در کنار آن فرآیندهای بازاریابی است.

همایش بین‌المللی توسعه صادرات دریایی با حضور مسوولان، اندیشمندان، تجار و فعالان اقتصادی در زمینه صادرات با هدف بررسی چالش‌ها و فرصت‌های توسعه صادرات دریایی به کشورهای حاشیه خزر برگزار می‌شود.

امیدواریم این همایش بتواند در راه‌اندازی خطوط مطمئن و البته مستقیم و منظم دریایی جهت صادرات کالا نقش خود را ایفا ساخته و شعار «تولید ملی، صادرات ایرانی» را برای بنادر شمالی کشور رقم بزند.

منبع: فارس

 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها