آخرین اخبار :
کد خبر : 24978 سه شنبه 27 خرداد 1399 محیط زیست و منابع طبیعی
مثلث رسانه مستقل، کارشناس قانون‌گرا و قاضی فسادستیز نتیجه داد:

بازگشت ۶ هکتار از انفال به عرصه منابع ملی و طبیعی

انتشار گزارش یک زمین خواری با عنوان "خطر تصرف اراضی ملی "گت کُلا" در جنگل های آمل علیرغم مخالفت متولی" در دیماه ۱۳۹۷ در اسکان نیوز و هشدار این رسانه نسبت به قانون گریزی این پرونده، بالاخره با تلاش کارشناسان سازمان جنگل ها و رای مستقل و قاطع ریاست شعبه ۱۵ دادگاه تجدیدنظر استان مازندران-ساری نتیجه داد و این انفال ۶ هکتاری به عرصه ملی بازگشت.

 جریان آزاد گردش اطلاعات و اخبار بالاخره پس از دوندگی ها، رایزنی ها و  تلاش های فراوان دست اندرکاران نتیجه داد و عرصه ملی ۶ هکتاری "چمن سر" در روستای "گت کلا" در آملِ مازندران به عرصه ملی بازگردانده شد.

 چندسالی بود که منطقه چمن سر به دلیل قرار گرفتن در نقطه ای خوش آب وهوا با چشم اندازی بی نظیر، مورد توجه ویلاسازان و زمین خواران قرار گرفته و افراد متعددی مدعی مالکیت آن بودند. چمن سر در کیلومتر 25 جاده هراز و 50 کیلومتری آمل قرار دارد؛ نقطه ای درست میان شمال و تهران که در اطراف آن جنگل های طبیعی و بخشی نیز دست کاشت است و در وسط یک منطقه جنگلی زیبا قرار گرفته و یکسوی آن روستا و بقیه جنگل است.

تا امروز، افراد مختلفی ادعای مالکیت این 6 هکتار را داشته اند که همه این درخواست ها از سوی "کمیسیون ماده واحده منابع طبیعی" رد شده بود. اهالی چمن سر معتقدند این ادعاها به دلیل مرغوب بودن مکان اراضی فوق است که بسیار زیبا و باصفا و دارای چشم اندازهای خاصی است و کاملا مناسب ویلاسازی و اجرای طرح های به اصطلاح گردشگری البته از نوع مخرب و غیراصولی آن است.

پس از اعلام چندباره "ملی" بودن زمین فوق در سال های اخیر، در سال ۹۷ یک نفر مدعی مالکیت آن شد و توانست رای دادگاه بدوی را برای مالکیت خود بر زمین فوق بگیرد. پس از آن، پرونده ای برای چمن سر تهیه شد تا در دادگاه تجدیدنظر حکم نهایی درباره اش صادر شود.

به گفته مسوولان منابع طبیعی مازندران-ساری، طی چند سال گذشته  8-7 نفر ادعای مالکیت این زمین مرغوب جنگلی را داشته اند که همه گی در کمیسیون رای منفی گرفته بودند. اما مجددا در سال ۹۷  فرد دیگری مدعی مالکیت زمین فوق شد. این در حالی ست که بر اساس قانون، ادعای آنها در کمیسیون مطرح شده و هیچیک موفق نشدند مالکیت خود را اثبات کنند. کمیسیون در پاسخ تاکید کرده بود که این اراضی ملی است.

اتفاق نامبارکی که در این میان رخ داد اینکه در دیماه سال ۹۷ شعبه 15 دادگاه بدوی برغیرملی بودن این اراضی رای داد. یعنی در واقع، فردی که 30 سال دنبال این زمین بود، رای گرفت که عرصه ملی است و ناگهان یک فرد تازه از راه رسیده، رای "غیرملی" بودن این اراضی را گرفت.


 این رای برای تمام کارشناسان منابع طبیعی پرسش برانگیز بود؛ چگونه می شود اراضی که بارها کمیسیون و کارشناسان تاکید کرده اند ملی است  به آسانی رای غیرملی بگیرد؟ در حالی که رای قطعی ملی دارد و "کمیسیون اجرای ماده واحده" رای منفی به غیرملی بودن آن داد. به نظر می رسید برخی در حال ارتکاب به اشتباهی غیرعامدانه بودند تا فرد یا افرادی به نون ونوا برسند؟

حالا پس از سال ها سردرگمی در ارتباط با این پرونده زمین خواری و با انتشار گزارش آن در اسکان نيوز، تلاش و ایستادگی کارشناسان اداره منابع طبیعی و سازمان جنگل ها در برابر مافیای زمین خوار و نیز رای مستقل و قاطع ریاست  شعبه ۱۵ دادگاه تجدیدنظر استان مازندران-ساری سرانجام این عرصه ۶ هکتاری موسوم به "چمن سر" به محدوده منابع ملی بازگشت.

این اتفاق در زمانه ای رخ داده که اغلب عرصه های منابع ملی با بی عملی دستگاه متولی طعمه زمین خواران می شوند و به ندرت پیش می آید چنین عزمی علیه تصرف اراضی ملی جزم شده و به نتیجه برسد. این تلاش علاوه بر اینکه تحسین برانگیز است می تواند الگویی قابل توجه برای درمان بسیاری از دردهای امروز منابع طبیعی ایران باشد. الگویی که یک ضلع آن "رسانه های مستقل و آزاد"، ضلع دوم آن کارشناسان قانون گرا و شجاع و ضلع آخر آن قضات و دستگاه قضایی فسادستیز است. 
 
منبع: اسکان نیوز

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها