آخرین اخبار :
کد خبر : 24989 سه شنبه 3 تير 1399 صنعت
نيروگاه شهيد سليمي نكا

واحد يك بخاري نيروگاه نکا با ظرفيت440 مگاوات به شبكه سراسري برق پيوست

واحد يك بخاري نيروگاه شهيدسليمي نكا با ظرفيت اسمي 440 مگاوات، پس از انجام پنجمين تعميرات اساسي مجدداً به مدار توليد برگشت.

با انجام تعميرات اساسي و در آستانه پيك مصرف تابستان:

 واحد يك بخاري نيروگاه نکا با ظرفيت440 مگاوات به شبكه سراسري برق پيوست

      واحد يك بخاري نيروگاه شهيدسليمي نكا با ظرفيت اسمي 440 مگاوات، پس از انجام پنجمين تعميرات اساسي مجدداً به مدار توليد برگشت.

      مديرعامل شركت مديريت توليد برق نكا با اعلام اين خبر افزود: اين واحد طبق برنامه زمانبندي ، اواخر بهمن ماه گذشته به منظور انجام تعميرات اساسي و ارتقاء آمادگي توليد در تابستان از مدار خارج و پس از گذشت 4 ماه فعاليت تعميراتي بدست كاركنان پر تلاش و متخصص نيروگاه، مجدداً به شبکه سراسري برق کشور پيوست.

       مهندس محسن نعمتي با اعلام اين خبر افزود: طبق دستورالعمل شركت سازنده، واحدهاي بخاري اين نيروگاه پس از هر 25 هزار ساعت كاركرد معادل توربين، تحت تعميرات نيمه اساسي و پس از 50 هزار ساعت كاركرد، تحت تعميرات اساسي قرار ميگيرند، بر همين اساس قبل از اين، 9 مرحله تعميرات نيمه اساسي و اساسي در اين واحد انجام و تعميرات اخير دهمين تعميرات برنامه ريزي شده در اين واحد از زمان راه اندازي اوليه در سال 1358 تاكنون ميباشد.

      وي با اشاره به دشواري و حساسيت كار نگهداري و تعميرات و بهره برداري از واحدهاي اين نيروگاه پس از 4 دهه كاركرد، گفت: خوبست مردم بدانند که با شيوع ويروس کرونا در کشور و در حالي که محدوديتها و فاصله گذاريهاي اجتماعي اعمال شده از ابتداي اسفند تا پايان ارديبهشت ماه فعاليت بسياري از مشاغل را محدود و يا به تعطيلي کشانده بود کار و فعاليت در نيروگاهها بدون وقفه ادامه داشت لذا همزماني انجام تعميرات اين واحد با شرايط ويژه دوران کرونا و نگراني از به خطر افتادن سلامت کارکنان از يکسو و گستردگي حجم کار بدليل عمر بالاي تجهيزات نيروگاه و لزوم آمادگي واحدها همزمان با آغازين روزهاي گرم سال، شرايط را بسيار سخت کرده بود، اما همکاران توانمند و متخصص ما مثل هميشه به عشق مردم و براي تأمين نياز شبکه برق کشور، بار ديگر چالش را به چالش کشيدند و بي وقفه، با تلاش مضاعف و همت جهادي خود توانستند در راستاي شعار جهش توليد، ضمن رعايت دستورالعملهاي بهداشتي و مراقبت از سلامت خود، کار تعميرات را با موفقيت به سرانجام برسانند.

       نعمتي همچنين با اشاره به افزايش فزاينده دماي هوا در کشور افزود: هموطنان ما مطمئن باشند که فرزندان آنان در نيروگاهها با تمام توان و بطور شبانه روزي در تلاشند تا در توليد مطمئن و پايدار برق و آسايش مردم خللي بوجود نيايد، اما از مشترکان فهيم تقاضا داريم که مثل هميشه با مديريت مصرف و رعايت الگوي مصرف بهينه انرژي به خادمان خود در صنعت برق کمک کنند تا انشاءا... پيک تابستان را بدون خاموشي سپري کنيم.

   وي گفت: همزمان با انجام تعميرات اساسي اين واحد علاوه بر اجراي بالغ بر 8 هزار فعاليت معمول و تعريف شده در تعميرات اساسي، حسب نياز تعداد 40 پروژه نيز در قالب فعاليتهاي مازاد و غير معمول انجام پذيرفت که از جمله آنها ميتوان به تعويض پره هاي ثابت رديف اول توربين فشار قوي، انجام شابرکاري پوسته هاي بيروني توربينهاي فشار قوي و فشار متوسط، ساخت و نصب بسکتهاي لايه هاي گرم و سرد ايرپري هيتر ( پيش گرمكن هوا)، تعويض لوله هاي استيم کوئل، ساخت و تعويض رينگ ورودي پمپ شماره يک آب دريا، خريد و تعويض باطريهاي باطريخانه، تعويض ورقهاي کانال دود و دودکش ، تعويض لوله هات درين زير واحد و... اشاره نمود.

     نعمتي همچنين افزود: در طول اين تعميرات اقدامات و فعاليتهاي مختلفي به شرح زير بر روي تجهيزات بخشهاي مکانيک، الکتريک، ابزاردقيق، شيمي و ... صورت پذيرفت: تعميرات اساسي توربينهاي فشار قوي، فشار متوسط و فشار ضعيف، تعميرات اساسي ژنراتور، تعميرات اساسي، تعويض اکسپنشن و انجام جت پرشر کندانسور اصلي، تعميرات اساسي اف دي فنها، تعميرات اساسي فيد پمپ توربيني ، تعميرات اساسي پمپهاي آب دريا و ساير پمپهاي سيستم خنك كاري ، تعميرات اساسي پمپهاي سوخت و شيمي، بازديد و تعميرات سيستم اير کانديشن، تعميرات اساسي بويلر، اسيدشويي بويلر، قلياشويي ايرپري هيترها و فاز دوم بويلر، ترميم عايقهاي بويلر، تست و تنظيم سيفتي والوهاي بويلر، تعميرات اساسي والوهاي سيستمهاي آب دريا، آب سرويس، کندانسيت‏، سيستم سوخت، سيستم ورودهواي مشعلها، استاپ والوها و کنترل والوهاي بويلر، نصب اتصالات و لوله هاي مسير اسيدشويي و والوهاي اصلي توربين و محرکهاي مربوطه، تعميرات اساسي باسهاي 380 ولت و 6.3 كيلو ولت، رکتي فاير و اينورتر و همچنين تعميرات اساسي الکتروموتورهاي 380 ولت سيستم آب سرويس، روغنکاري ترانسها و الکتروموتورهاي 6.3 کيلوولت آب دريا، اف دي فنها، کندانسيت و فيد پمپها، تعميرات اساسي ترانسهاي اصلي و فرعي، دمونتاژ، ‌سرويس و کاليبره کارتها ، تعميرات اساسي تجهيزات ابزاردقيقي اعم از كارتهاي درايو، ترموكوپلها و ترانسميترها.

      خاطر نشان ميشود: سال گذشته و در چهلمين سال بهره برداري اين واحد، پس از اجراي چندين پروژه بهينه سازي و رفع موانع و محدوديت توليد، رکورد توليد 440 مگاوات به ميزان ظرفيت اسمي به ثبت رسيد.

    لازم به ذکر است كه نيروگاه شهيدسليمي نکا با ظرفيت اسمي توليد 2214 مگاوات به عنوان يکي از بزرگترين نيروگاههاي کشور، سهم بسزايي در تأمين برق کشور و پايداري شبكه ايفا مينمايد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها