آخرین اخبار :
کد خبر : 3199 پنج شنبه 21 تير 1397 محیط زیست و منابع طبیعی

هشدارمنابع طبیعی به از بین رفتن شمشادهای غرب مازندران

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر هشدار داد که در صورت عدم مبارزه جدی با بیماری پروانه شب پره و بلایت شمشادهای غرب مازندران، شمشادستان های این منطقه از بین خواهند رفت.

غلامحسن اشرفی نیا گفت: در حال حاضر تنها 500 هکتار یعنی کمتر از 6 درصد از 8500 هکتار شمشادستان های غرب استان باقی مانده است که برای حفاظت از آنان نیازمند برنامه ریزی و همکاری همه مسئولان است.

وی گفت :از هشت هزار و 500 هکتار از رویشگاه های شمشاد غرب مازندران در سالهای اخیر 5 هزار هکتار آن بر اثر بیماری بلایت شمشاد و 3 هزار هکتار دیگر هم به خاطر آفت پروانه شب پره خشک و از بین رفتند.
بیماری سوختگی و آفت پروانه برگ‌خوار شب‌پره شمشاد که به ترتیب از سال 1389و 1395در جنگل‌های هیرکانی شیوع یافته‌اند، در گرما،سرما و برف و باران به فعالیت خود ادامه می‌دهند و به دلیل محدودیت راه‌های مبارزه، عرصه‌های وسیعی از شمشادستان‌های شمال را نابود کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 400 هکتار از این 500 هکتار شمشاد غرب مازندران که قبلا آلوده نشده بودند به بیماری مبتلا شده اند، گفت : برای حفاظت این شمشادستان باید هر چه زودتر اقدامات پیشگیرانه انجام گیرد.
رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر بر ضرورت مقابله با آفت ، احیا و حفظ 500 هکتار شمشادها در آخرین زیستگاه آن در غرب مازندران واقع در منطقه گلندرود رویان و پارک سی سنگان نوشهر تاکید کرد و خواستار اختصاص 5 میلیارد تومان اعتبار شد.

اشرفی نیا با اشاره اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از ابتلای 100 هکتار باقی مانده شمشادستان گفت : از ابتدای امسال با اعتبار 150 میلیون تومانی برای مقابله با آفت در 55 هکتار از 100 هکتار باقی مانده شمشادها محلول پاشی شده و در 45 هکتار دیگر نیز یک هزار و 300 عدد تله فرمونی ردیاب نصب شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی منطقه آلوده به آفت شب پره و انتقال نسل به نسل این آفت باید اقدامات لازم برای مبارزه با آن به صورت پیوسته انجام شود تا بتوانیم شاهد کنترل آفات و بیماری ها شمشادهای غرب مازندران باشیم.
بیماری بلایت یا سوختگی شمشاد (Boxwood blight) در ایران نخستین بار در سال ۱۳۸۹ در جنگل های آستارا و تالش دیده شد و در جنگل های هیرکانی از غرب به شرق گسترش یافت و در سال 91 در جنگل های نوشهر مشاهده شد.
توسعه بیماری سبب ایجاد سوختگی، ریزش برگها و خزان یکنواخت نهال ها ، درختچه ها و درختان شمشاد شد.

عامل این بیماری دو نوع قارچ به نام های علمیˈسیلندروکلادیوم بُوکْسیکولاˈ (cylindrocladium buxicola) و ˈکالونکتریا پسودوناویکولاتاˈ (Calonectria pseudonaviculata) است که باعث چروکیدگی و ایجاد لکه های قهوه ای در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده بافت ها در بخش عمده یا همه قسمت های هوایی گیاه می شود.

آفت شب پره شمشاد چند نسلی بودن و انتشار سریع آفت در مدت زمان کوتاه از خصوصیات بیولوژی منحصر به فرد این آفت نسبت به سایر آفات برگخوار جنگلی است.

شب‌پره شمشاد با نام علمی Cydalima perspectalis یک آفت جدید بوده و خرداد ماه سال 1395 برای نخستین بار در ایران در توده‌های شمشاد شهرستان چالوس مشاهده شد.

لارو این آفت از طریق تغذیه از برگ و همچنین پوست و سرشاخه‌های درخت طی چهار نسل در هر سال موجب خزان و سرخشکیدگی و در برخی موارد موجب مرگ کامل درختان جوان شمشاد می‌شود.

شمشاد هیرکانی با نام علمی ˈبُوکسوس هیرکاناˈ (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد

جنگل های هیرکانی دارای 90 گونه درختی و 211 گونه درختچه ای و یکهزار و 588 گونه علفی است که از آستارا در شمال استان گیلان تا گلی داغ در شرق استان گلستان گسترده است./ایرنا
 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها