آخرین اخبار :
کد خبر : 9288 دوشنبه 21 آبان 1397 محیط زیست و منابع طبیعی
رئیس انجمن جنگلبانی ایران:

۴۲ درصد از جنگل های شمال در معرض نابودی است

نشانه‌هایی که طی ۳۰ سال گذشته منجر به نابودی جنگلهای زاگرس شد، امروز در جنگل‌های شمال دیده می‌شود و اگر این روند ادامه یابد تا ۳۰ سال آینده جنگلی نداریم

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به اینکه اصولا سیاست، قانون گذاری و سیاسیون برای رسیدن به اهداف خود از جیب منابع طبیعی خرج می کنند، گفت: با وجود اجرای "طرح تنفس" در حال حاضر ۴۲ درصد از جنگل های شمال در معرض نابودی است. 

هادی کیادلیری در گفتگو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه در حال حاضر ۴۲ درصد از جنگل های شمال در معرض نابودی است، اظهار کرد: همان نشانه هایی که طی ۳۰ سال گذشته منجر به نابودی جنگل های زاگرس شد، امروزه در جنگل های شمال مشاهده می شود و اگر این روند ادامه یابد تا ۳۰ سال آینده جنگلی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور به ۱۳ میلیون متر مکعب چوب نیاز دارد، خاطرنشان کرد: از این مقدار فقط 500هزار مترمکعب آن از جنگل ها تامین می شود. 

رئیس انجمن جنگلداری ایران در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۵ با وخیم تر شدن اوضاع جنگل ها، طرح تنفس تصویب شد، تاکید کرد: با تصویب قانون طرح تنفس جنگل، برداشت درختان خشک و افتاده نیز ممنوع شد، چون احساس می شد برداشت این نوع درختان می تواند معبری برای برداشت های غیر مجاز و بی رویه در جنگل های شمال باشد. 

وی خاطرنشان کرد: اصولا سیاست، قانون گذاری و سیاسیون از جیب منابع طبیعی خرج می کنند، یعنی در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم منابع طبیعی به عنوان یک منابع رایگان است که از آن چه در راستای خیر خواهانه و گاها منفعت طلبی سوءاستفاده می شود. 

وی با بیان اینکه جنگل های شمال با دارا بودن یک درصد از خاک کشور از اهمیت بالایی برخوردار هستند، افزود: این یک درصد از خاک کشور اهمیت باستانی داشته و چندین میلیون ساله است و به عنوان میراث طبیعی جهان محسوب می شود. /ایسنا

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها