آخرین اخبار :
کد خبر : 9294 شنبه 26 آبان 1397 فرهنگ
روایت تنها مجسمه‌ساز سنگی استان‌های شمالی

نفس‌های گرمی که با هنرمندی از دل سرد سنگ آزاد می‌شود

تنها مجسمه‌ساز سنگی استان‌های شمالی با اشاره به اینکه تعداد کار‌های انجام‌شده‌ام به ده‌ها اثر می‌رسد به برخی از آنها اشاره کرد و گفت: از میان مواد طبیعی، سنگ را برگزیدم تا نفس‌های گرمی که در دل سردش به اسارت رفته بود، با آزادی‌شان، نفس گرم کنم.

مجسمه‌سازی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شاخه‌های هنرهای تجسمی و پویاترین هنرها است، مجسمه‌سازی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شاخه‌های هنرهای تجسمی و پویاترین هنرها است؛ حسین محمدیمتولد روستای کوهستانی «کاورد» شهرستان مهدی‌شهر استان سمنان و ساکن شهرستان ساری و مجسمه است و تحصیلات عالی مهندسی معماری در مقطع کارشناسی ارشد را دارد.

از دوران کودکی به طراحی و نقاشی علاقه‌مند بود و رتبه‌های برتر شهرستانی و استانی را هم کسب کرد.

 

وی با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر چندین نمایشگاه از کار‌های هنری در تهران و ساری برگزار کرد و در طراحی‌ اِلمان‌های شهری و در فراخوان‌های مختلف شرکت کرد و گذراندن دوره تخصصی در کلاس درس استاد برجسته و تکنیکی مجسمه‌سازی جهان، «لوکلمارووینو» ایتالیایی را گام و اتفاق جدید در زندگی خود دانست که جسارت انجام کار‌های بزرگ را در او دمید.

خانواده را از مشوق‌های خود در عرصه هنری ذکر کرد و با اشاره به اینکه مادرش جوهره نقاشی داشت و پدرش هم نقاشی‌هایش را بر دیوار اتاق نصب می‌کرد، به «روح بلند و طلایی همسرش» اشاره کرد که حمایت او را الهام‌بخش ذکر کرد و همچنین فرزندان خود را خلاق و هنرمند توصیف کرد.

محمدی، مجسمه را صورت حجمی نقاشی توصیف می‌کند و در ابتدا بر روی چوب کار می‌کرد و از 10 سال قبل تاکنون به هنر‌مندی بر روی سنگ روی آورد.

وی حوزه حضور خود در عرصه هنری را طرح اِلمان‌های شهری می‌داند و نوع متریال را هم با پیشنهاد و توافق با مخاطب، حجم نماد و سازه و اقلیم ذکر کرد و افزود: تغییر تکنیکم از چوب به سنگ به دلیل ماندگاری، نوع و قرابت سنگ با فیزیک انسان می‌داند که با وجود سختی ذاتی سنگ، انعطاف، مدارا و نرمش آن وجود دارد و فقط لبخند می‌تواند سنگ را به انعطاف وا‌دارد و بیشتر تاریخ باستان‌ تمدن‌ها به صورت بندی‌های هنر سنگ، هویت‌ها را بازنمایی کرد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تعداد کار‌های انجام‌شده‌ام به ده‌ها اثر می‌رسد به برخی از آنها اشاره کرد و افزود: از میان مواد طبیعی، سنگ را برگزیدم تا نفس‌های گرمی که در دل سردش به اسارت رفته بود، با آزادی‌شان، نفس گرم کنم.

 

 

 

محمدی حضور داوطلبانه بسیجی بیش از 17 ماه در عملیات‌های مختلف و مجروحیت از بمباران شیمیایی حلبچه و سرفه‌های مستمر از 1366 و مجروحیت از ناحیه انگشتان دست در عملیات تخریب دی‌ماه 1360 با میزان جانبازی 25 درصد و مجروحیت از ناحیه گوش در عملیات والفجر 10 را در کارنامه افتخارات خود دارد.

 

او دارای مدرک مهندسی فیزیک اتمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ( پلی تکنیک تهران )، کارشناسی ارشد مهندسی معماری و مدرس دانشکده‌های فنی ساری و ریاست دانشکده فنی ساری از سال 1376 تا 1384 را بر عهده داشت و شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف آموزشی و تحقیقاتی هم بخش دیگری از فعالیت‌های علمی و مدیریتی او است.

 

مجسمه «مکعب معلق» با متریال سنگ تراوتن در محوطه سازمان عمران شهرداری ساری، مجسمه «نماد اخلاص» با سنگ مرمریت در محوطه پارک ملل ساری، 3 اثر «تولد یک ماهی از دل سنگ»، با سنگ تراورتن، نماد «گفت‌وگو» و نماد «کتاب سنگی» با متریالسنگ مرمریت است.

نمادی از «پویایی انسان» در کلاس درس استاد «لوکا مارووینو» با سنگ تراوتن در شهرک شمس‌آباد تهران به اجرا در‌آمد و 2 اثر دیگر در حال اجرا دارد و و چندین آثار فلز و بتن هم داشت که در سطح چند شهر به اجرا درآمد.

 

وی با بیان اینکه از مجسمه باید تلقی جدید داشت و تعریفی نو از جنس هنر به آن بخشید، اظهار‌ کرد: سنگ به دلیل سختی به مجسمه تبدیل می‌شود و هزینه‌های سنگین حمل، جابجایی، خطرات سخت‌افزاری بُرش و آلودگی محیطی باعث شد که تعداد مجسمه‌ساز‌ها به حداقل برسد و در استان‌های شمالی هم تنها فعال در حوزه مجسمه‌سازی با سنگ است که مانع توسعه این هنر شد و البته در سال‌های اخیر با برگزاری کثرت سمپوزیوم‌ مجسمه‌های سنگ و حضور مدیران با‌جسارت و قرار‌گرفتن مجسمه‌های معنا‌بخش در سطح شهر را شاهد هستیم.

محمدی با بیان اینکه تفاوت ملموسی بین مواد ساخت مجسمه وجود دارد و فلزات، فایبر و خمیر‌ها افزودنی هستند و راه ترمیم همیشه وجود دارد و ماده چوب هم به دلیل بافت پیوسته مولکولی، شکننده است و مجسمه‌سازی با سنگ، مصداق شعار «اولین اشتباه، آخرین اشتباه خواهد بود» است که نه رنگ‌شدنی و نه افزودنی است و مفهوم در دل سنگ در اسارت زوائد است که ذره ذره با فرز، قلم و چکش از پوسته سنگ کَنده می‌شود تا اصالت اصلی نمایان شود.

 

مشکلات فعالیت در حوزه کار با سنگ و تبدیل به نماد یا مفهوم در مسیر مجسمه سنگ هم راه دسترسی سنگ به کارگاه، فضای داخلی کارگاه، محیط فیزیکی کارگاه، هزینه سنگین جابجایی و حمل و جابجایی، خطرات احتمالی فرز‌کاری، خطرات گرد و غبار در اثر فرزکاری، آلودگی محیطی و عدم مجهز‌بودن جرثقیل‌ها برای انتقال مجسمه به مقصد برخی از مشکلات است.

سایتی با عنوان «پارتوا» که نام اولیه سرزمین پارت‌هاست، بر ای آشنایی با فعالیت‌ها توسط مجسمه‌ساز سنگی مازندران راه‌اندازی به آدرس www.partova.ir  راه‌اندازی شد.

خبرگزارس فارس/ گزارش از عمران اکبرنژاد

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها