آخرین اخبار :
کد خبر : 9333 چهارشنبه 14 آذر 1397 محیط زیست و منابع طبیعی
اعلام موافقت با "انتقال آب خزر به کویر مرکزی" یعنی مرگ نیمی از کشور

تیرخلاص به محیط زیست ایران

دولت دوازدهم، تیر خلاص را به محیط زیست ایران زد. حسن روحانی رییس جمهور در سفرش به استان سمنان، اعلام کرد که « مشکلات طرح انتقال آب خزر به کویر از نظر دولت برطرف شده و می توان آنرا اجرایی کرد.»

رییس جمهوری گفت که « مساله آب، یکی از معضلات امروز استان سمنان و کل کشور و مشکلی بزرگ و عمومی و ملی است که باید برای آن به دنبال راهکارهایی باشیم. خوشبختانه میزان نزول باران در ابتدای سال جاری آبی، در وضعیت خوبی قرار دارد و ما امیدواریم که در ادامه سال نیز شاهد بارش باران باشیم.»

روحانی با تاکید بر این که نیازمند انتقال آب از حاشیه کشور به داخل کشور هستیم گفت‌: امروز باید برای تامین نیازهای آب، بخشی از آب مورد نظر خود را از آب های جنوب و بخش دیگر را از آب های شمال کشور تامین کنیم. همچنین نخواهیم گذاشت که در این مسیر مردم استان‌های دیگر به زحمت بیافتند و محیط زیست در استان‌های دیگر به خطر بیافتد.»
 
آنچه آقای روحانی در سمنان اعلام کرده تنها موافقت با یک انتقال آب نیست؛ بلکه او با تخریب و از بین رفتن محیط زیست البرز و جنگل های شمال ایران که آب بیش از 50 درصد کشور را تولید و تامین می کنند موافقت کرده است. روحانی در واقع با بروز ابربحران در سرزمینی موافقت کرده که می تواند استان های شمالی و حاشیه آنها را به شرایطی بدتر از خوزستان دچار کند.
 
کارشناسان جنگل و محیط زیست می گویند کاهش و حتی خشک شدن دریاچه خزر مانند آنچه بر سر دریاچه ارومیه آمد و در نتیجه نابودی جنگل های هیرکانی تنها یکی از پیامدهای اجرای "طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی" ایران است؛ موضوعی که به نظر می رسد دولت روحانی مخصوصا متولیان موضوع یعنی دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها ومراتع و آبخیزداری هنوز خود، آنرا باور نکرده اند.
 
حسن روحانی همان فردی است که در جریان انتخابات دولت یازدهم و نخستین دور کاندیداتوری اش، دولت خود را "محیط زیستی ترین" دولت تاریخ ایران نامید و البته در آن دولت با انتخاب معصومه ابتکار، تلاش های زیادی برای تحقق این امر کرد.
 
روحانی اما در دولت دورازدهم بر تمام شعارها و حتی عملکرد خود در دولتش، خط بطلان کشید. ابتدا با انتخاب "عیسی کلانتری" تحصیل کرده رشته زراعت و اصلاح نباتات و دکترای بیوشیمی محصولات زراعی به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست نشان داد که هیچیک از دغدغه هایی که قبلا شعارش را به عنوان دولت محیط زیستی سر داده واقعا دغدغه او نبوده است. چرا که نه تنها تخصص و دانش، که حتی انگیزه و تجربه این راه را نیز ندارد. چیزی که خودش بارها به آن اعتراف کرده است.
 
حالا در اقدامی دوباره و با اعلام موافقت با طرح انتقال آب دریاچه خزر، روحانی نشان داد که از اساس به شاخص های محیط زیستی در روند رشد وتوسعه اقتصادی بی توجه است؛ مساله ای که امروزه ترامپ بدان اعتقاد دارد و در راستای آن حرکت می کند. او محیط زیست را مساله ای اضافی و مزاحم رشد اقتصادی می داند.

یقینا همین نگاه و رویکرد باعث شد تا روحانی و مردان اصلی دولتش یعنی معاون اول و سخنگوی محترم، گمان کنند علت موفق نبودن سیاست های آنها در راه فقرزدایی و شکوفایی اقتصادی، سخت گیری های محیط زیست است. به همین دلیل نیز فردی را از ناکجاآباد سیاست و اقتصاد که هیچ ربطی به محیط زیست ندارد و حتی غالبا این دغدغه ها را به تمسخر گرفته است بر صندلی پردیسان نشاند.
 
روحانی اما فراموش کرده است که با تغییر افراد و روسای سازمان های متولی، قوانین تغییر نمی کنند و قطعا مدیران باید بر مبنای قوانین و مصوبات حرکت کنند. او شاید در پیچ وخم کارزارهای متعددی که دولت پیشین و نیز مخالفان سیاسی برایش درست کرده اند فراموش کرده باشد که معاون خودش یعنی معصومه ابتکار در راس سازمانی بود که با "طرح انتقال آب خزر به کویر" مخالفت کرد. سازمانی که بدنه کارشناسی اش حرف های زیادی برای گفتن دارد و سال هاست که در دولت های مختلف مورد نامهربانی و بی توجهی قرار می گیرد.
 
علاوه بر اینها آقای رییس جمهور حتی بسیاری از وعده های انتخاباتی خود را نیز فراموش کرد؛ علیرغم اینکه دیروز در جمع مردم سمنان گفت که « از وعده‌های انتخاباتی خود عقب نشینی نخواهم کرد و به قول هایی که داده‌ام عمل می‌کنم » !
 
او قول داده بود تا به تک تک بندهای "منشور حقوق شهروندی" مخصوصا اصول محیط زیست این منشور پایبند باشد و بارها و بارها نسبت به اهمیت محیط زیست در دولتش فریاد زده بود. او به محیط زیستی ها قول داده بود که سیاست های مخرب دولت پیش از او را اصلاح خواهد کرد؛ اما او با انتخاب عیسی کلانتری برای پردیسان، از تمام این وعده های انتخاباتی عقب نشینی کرد.
 
حالا بعد از حدود یکسال و اندی پیمان شکنی دولت دوازدهم درحوزه محیط زیست، تیر خلاص این دولت بر محیط زیست کشور رها شده است. اعلام موافقت دولت با "طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی" توسط حسن روحانی در سفر سمنان، تیری است که می تواند پیکره ترک خورده محیط زیست ایران را از هم بپاشد و تمام کشور را به سمت نابودی ویژه ای سوق بدهد. تیری که نه تنها به صلاح روحانی است که به سرعت جلوی اصابت آنرا به محیط زیست ایران بگیرد؛ بلکه به صلاح جریان اعتدال است که از ثبت نام خود به عنوان "مخرب ترین دولت محیط زیستی ایران" در تاریخ جلوگیری کند.

گزارش: الهه موسوی/اسکان نيوز

 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها