سه شنبه، 01 اسفند 96 ساعت 10:57 ق.ظ / Tue, 2018 February 20
به افق ساری
اذان صبح: 05:16
طلوع خورشید: 06:40
اذان ظهر: 12:11
غروب خورشید: 17:43
اذان مغرب: 18:02

- دانشگاه - مصاحبه روابط عمومی دانشگاه مازندران با مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه

تبلیغات

مصاحبه روابط عمومی دانشگاه مازندران با مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه

تاریخ 12 بهمن 1396 ساعت 09:13:09
منبع: روابط عمومی دانشگاه مازندران
کد خبر: 032869
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر جمال قاسمی مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه مازندران، در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این حوزه در دانشگاه، به بیان اقدامات انجام شده و طرح های پیش رو در راستای فراهم نمودن بستر مناسب برای پیشرفت بهتر امور در دانشگاه مازندران و همچنین دانشگاه های سطح استان پرداخت.
مصاحبه روابط عمومی دانشگاه مازندران با مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر جمال قاسمی مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه مازندران، در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این حوزه در دانشگاه، به بیان اقدامات انجام شده و طرح های پیش رو در راستای فراهم نمودن بستر مناسب برای پیشرفت بهتر امور در دانشگاه مازندران و همچنین دانشگاه های سطح استان پرداخت.

       در ذیل متن کامل این گفت و گو را مشاهده می کنید:

       *خبرنگار روابط عمومی: برای ورود به بحث این مصاحبه، مقداری از فعالیت های دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه را بیان کنید؟

     *دکتر قاسمی: با نام و یاد خدای مهربان. ابتدا واجب می دانم که از شما و همکاران‌تان که در انعکاس فعالیت های دانشگاه بسیار کوشا هستید، تشکر نمایم. برای ورود به بحث، باید کمی راجع به ساختار نظارت در وزارت علوم توضیحاتی را ارایه نمایم تا جایگاه دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه مشخص شود. از سال 1391 که بازوهای نظارتی وزارت عتف در مرکزی به نام مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت یا با عنوان اختصاری ناتک تجمیع شدند، ساختار نظارتی در دانشگاه‌ها وارد مرحله جدیدی شد. به موازات شکل گیری این تشکیلات، دو آیین نامه ی مهم تدوین شده و به دانشگاه ها ابلاغ شد. اولین آیین نامه به ایجاد دفاتر ناتک و تشکیل شورای ناتک در دانشگاه ها مرتبط است. همچنین آیین نامه دیگری نیز به تشکیل هیات های استانی ناتک و دبیرخانه این هیات اختصاص یافت. اولین ساختار می بایست در همه دانشگاه ها شکل گرفته و دومین ساختار می بایست در دانشگاه های مادر استان ها شکل بگیرد. با این توضیحات مقدماتی، باید به عرض برسانم که شورای ناتک دانشگاه مازندران و هیات ناتک استان مازندران از همان ابتدا در دانشگاه مازندران شکل گرفته و همچنین دبیرخانه هیات استانی نیز در دفتر مدیریت ناتک دانشگاه مازندران مستقر شده است. کلیه اطلاعات این ساختارها در سایت دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه مازندران قابل دسترسی است.

        *خبرنگار روابط عمومی: پس با این اوصاف حوزه تحت نظر جنابعالی مسولیت دوگانه ای در داخل دانشگاه و استان مازندران دارد! بهتر است ابتدا بر روی فعالیت های استانی مجموعه شما متمرکز شویم. امکان دارد فعالیت های دبیرخانه را معرفی کنید؟

       *دکتر قاسمی: برطبق آیین نامه ناتک،‌ دبیرخانه ناتک استان مسولیت نظارت و ارزیابی هشت زیرنظام آموزش عالی شامل دانشگاه های دولتی، پیام نور، فنی و حرفه ای، فرهنگیان،‌ آزاد اسلامی، غیرانتفاعی، علمی-کاربردی و مراکز آموزش عالی آزاد را در کنار مراکز پژوهشی(شامل گروه ها و مراکز پژوهشی، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه ها) بر عهده دارد.

       ما در استان نزدیک به 200 مرکز آموزشی و پژوهشی داریم و همین امر نشان دهنده حجم بالای فعالیت های دبیرخانه هیات استانی است. این آمار زمانی قابل توجه خواهد بود که بدانید استان مازندران بیشترین تعداد مراکز غیرانتفاعی(44 موسسه) را در سطح کشور دارد. چیزی نزدیک به بیش از 50 هزار دانشجو از جمعیت بیش از 200 هزار نفری دانشجویی استان در این مراکز مشغول به تحصیل هستند. البته این وظایف در کنار پاسخگویی به حدودا نزدیک به سالانه 300 شکایت با محتوای اداری و آموزشی،‌ از مراکز تحت نظارت که بعضا منجر به بازدیدهای سرزده نیز خواهد شد.‌ مسئولیت سنگین دبیرخانه را بیش از پیش نمایان می سازد. علاوه بر این، واگذاری تایید اطلاعات مراکز آموزش عالی استان در سامانه آموزش عالی وزارت عتف(HES) به دبیرخانه هیات استانی را می توان به عنوان نقطه عطفی در افزایش حجم فعالیت های دبیرخانه برشمرد.

*خبرنگار روابط عمومی:  کمی راجع به سامانه HES و مسولیتی که بیان کردید، توضیح دهید؟

*دکتر قاسمی: در آبان ماه سال 1395، یک سامانه جامع با هدف بارگذاری اطلاعات کلیه موسسات ذیل وزارت عتف در آن، جهت در اختیارداشتن آمار دقیقی از وضعیت آموزش عالی توسط وزارتخانه راه اندازی شد. با استقرار این سامانه، همکاران وزارت عتف به این نتیجه رسیدند که حجم بالای اطلاعات نزدیک به 3000 مرکز آموزش عالی کشور، چیزی نیست که یک تیم چند نفره بتوانند بررسی صحت و سقم آن را با موفقیت به اتمام برسانند. بر این اساس تصمیم بر این شد که هیات های استانی، در این موضوع به کمک وزارت خانه آمده و با تطبیق اطلاعات بارگذاری شده توسط موسسات در سامانه HES، با اطلاعات بازدیدهای میدانی، آن را تایید یا رد نمایند. در حال حاضر در این خصوص به موسسات مختلف اطلاع رسانی شده و در حال حاضر اطلاعات مربوط به هیات علمی سه دانشگاه دولتی مازندران، صنعتی نوشیروانی بابل و علوم کشاورزی ساری توسط دبیرخانه هیات استانی تایید شدند. همچنین تقریبا بازدید سالانه از موسسات غیرانتفاعی رو به اتمام بوده و اطلاعات موسسات غیرانتفاعی نیز پس از دریافت در کارتابل HES هیات استانی، قابل بررسی خواهد بود.

*خبرنگار روابط عمومی: با توجه به مطالب فوق و حجم بالای فعالیت های مجموعه تحت مدیریت جنابعالی در سطح استان، آیا فرصتی هم برای رسیدگی به امور داخل دانشگاه مازندران وجود خواهد داشت!

*دکتر قاسمی: باید به عرض برسانم که اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، واقعا یکی از بخش های پرترافیک کاری در دانشگاه، دفتر ناتک می باشد. در حقیقت کارشناسان این دفتر وظایف چند بعدی دارند. در خصوص فعالیت های دفتر در بعد داخل دانشگاه هم باید مطالبی را بطور اختصار بیان نمایم. ضمن تشکر از زحمات مدیران قبلی دفتر، از زمانی که اینجانب مجموعه را تحویل گرفتم کارهای اساسی در بعد نظارت و ارزیابی داخل دانشگاه، انجام شده که اهم فعالیت های انجام شده به شرح ذیل است:

   بازدید از دانشکده‌ها در ترم 951 و 952 و ارایه گزارش آن به ریاست محترم دانشگاه

   برگزاری جلسات هم اندیشی با هیات رییسه و کارکنان دانشکده‌های تابعه در سال 1396 و تدوین و ارایه گزارش های مختلف در ابعاد آموزشی، اداری و عمرانی

   نظارت بر نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم در دانشکده ها

   بررسی عملکرد مدرسین محترم حق التدریس و ارایه گزارش به معاونت محترم آموزشی دانشگاه

   راه اندازی سایت دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه

   برگزاری جلسه مشترک و تبادل نظر با تیم دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه گیلان

   شرکت فعال در جلسه مدیران دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاه های دولتی کشور

   اقدام برای جمع آوری اطلاعات پرسنلی دانشگاه در راستای برنامه ریزی جامع نظارت و ارزیابی دانشگاه

   تهیه فایل های تفکیک شده ارزشیابی اساتید محترم دانشگاه(مدعو و تمام وقت) و پایش اطلاعات پایه ای سامانه سما

   طراحی سامانه جامع ارزیابی عملکرد روسا، معاونان و مدیران بخش‌های مختلف دانشگاه

   بازدید از حوزه آموزش دانشگاه

   بازدید از کتابخانه مرکزی دانشگاه

   بازدید از اداره تغذیه دانشگاه (در حال انجام)

*خبرنگار روابط عمومی: با توجه به مواردی که اشاره کردید به نظر می رسد در بخش فناوری اطلاعات گام های اساسی برداشته شده است، ممکن است کمی بیشتر توضیح دهید؟

*دکتر قاسمی: به نکته خوبی اشاره کردید. یکی از کارهایی که در این دوره انجام داده ایم، بررسی و پاسخ به ایمیل های دفتر ناتک بصورت روزانه است، به عبارت دیگر اکنون ایمیل های دفتر بطور روزانه چک شده و پاسخ داده می شود. علاوه بر این، همه همکاران دفتر ناتک دانشگاه دارای ایمیل دانشگاهی هستند. همچنین از ابتدا، راه اندازی یک سامانه جامع ارزیابی مدیران و بخش های مختلف دانشگاه را شروع کردیم که به حول و قوه الهی این سامانه بطور کاملا بومی و با تکیه بر توان علمی داخلی طراحی گردید. این سامانه پس از طی مراحل آزمایشی، اکنون بطور رسمی معرفی شده و در حال استفاده است. همچنین از دیگر فعالیت های مبتنی بر فناوری اطلاعات در این حوزه، راه اندازی سایت دفتر نظارت و ارزیابی در زیرمجموعه سایت دانشگاه مازندران است که اطلاعات استانی و اخبار داخلی حوزه نظارت و ارزیابی، فرم های مربوطه و ... در آن بارگذاری شده است، که در دسترس عموم قرار دارد.

*خبرنگار روابط عمومی: لطفا کمی بیشتر راجع به سامانه ی ارزیابی بومی توضیح می دهید؟

*دکتر قاسمی: یکی از کارهایی که از ابتدا مدنظر اینجانب بوده است، ارزیابی وضعیت عملکردی اعضا و بخش های مختلف دانشگاه با رویکرد تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف بوده است. با توجه به تعدد بالای اعضای هیات علمی، پست های سازمانی، پرسنل اداری و همچنین بخش های مختلف، امکان ارزیابی دستی و سنتی امکان پذیر نبوده است. لذا یکی از اهدافی که اینجانب از همان ابتدا در نظر داشتم، طراحی و راه اندازی یک سامانه الکترونیکی برای این مهم بوده است. خوشبختانه در چند هفته ی گذشته، فرایند طراحی این سامانه با عنوان"سامانه جامع نظارت و ارزیابی دانشگاه مازندران" به اتمام رسید. از قابلیت های این سامانه، تعریف کلیه بخش ها، زیربخش ها و افراد دانشگاه در آن است که انشالله در آینده ای نزدیک کلیه پست ها(اعم از اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران، روسا و معاونان) و بخش های دانشگاه(اعم از رستوران، خوابگاه ها، دانشکده ها، کتابخانه و ...) بطور کامل توسط گروه های هدف تعیین شده، ارزیابی خواهند شد. در این خصوص هم اکنون رییس محترم دانشکده حقوق و علوم سیاسی، به اختیار خودشان، کاندیدای ارزیابی توسط اعضای محترم هیات علمی آن دانشکده شدند که مشارکت بیش از 90 درصدی اعضای محترم هیات علمی دانشکده، جای تقدیر و تشکر دارد.

       از قابلیت های مهم طراحی شده در این سامانه، حفظ و صیانت از نظرات اخذ شده است. در حقیقت در سمت پنل مدیریت این سامانه، نظرات بطور تجمعی ذخیره شده و هویت ارسال کننده اطلاعات، بعد از ارسال نظرش پاک می شود. همچنین موضوع ارزیابی درونی نیز در این نرم افزار پیش بینی شده است که انشالله در آینده راه اندازی خواهد شد.

*خبرنگار روابط عمومی: ضمن تشکر از جنابعالی، اگر در انتها مطالبی باقی مانده است، بیان کنید؟

*دکتر قاسمی: در انتها از همکاران پرتلاش خود در دفتر ناتک دانشگاه به دلیل زحمات زیادی که در بیش از یک سال گذشته کشیده اند صمیمانه قدردانی می کنم. امیدوارم با توجه به روحیه ای که از این عزیزان سراغ دارم، دفتر ناتک دانشگاه مازندران بتواند به مانند یک الگو در بین دیگر دفاتر ناتک دانشگاه های کشور بدرخشد.

       همچنین از حمایت های بی دریغ جناب آقای دکتر میرنیا رییس محترم دانشگاه مازندران که به اینجانب اعتماد کردند و مسئولیت خطیر نظارت و ارزیابی را به اینجانب سپردند صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

 

Bookmark and Share
نظر شما
پاسخ به:

Your Name Description

Your Email Description

Your Website Description

Your Comment Description

 

Parent Comment Description

وارد نمودن نام و نام خانوادگی، ایمیل و وب‌سایت اختیاری می‌باشد.