آخرین اخبار :
کد خبر : 45971 یکشنبه 3 دي 1402 اقتصاد
حسین برزگر ولیک چالی

کارکرد کارآفرینانه فروشگاههای بزرگ در مازندران و نوع مواجهه منتقدین؛ حسادت سیاسی یا رقابت اقتصادی؟!

ماشینی شدن و امروزی شدن زندگی انسان‌ها دیگر خرید از فروشگاه‌های بزرگ و محبوب و مشهور، به یک تفریح شهرنشینی تبدیل شده است‌. در این تفریح افراد تقریباً تمام پنیازهای خود را از مایحتاج خانه تا شخصی تامین می‌کنند. حجم بالایی از اجناس و کالاها با قیمت و کیفیت متفاوتی در معروف‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارجی از جمله وال مارت،سون الون،تسکو،کیاستکو،دلاراما و آلدی و همینطور فروشگاههایی بزرگ داخل ایران و مازندران مانند رفاه،اتکا،شهروند،قدس،کوروش،جامبو،لارما،دیلی مارکت،باقری،کاسپین،هایپر ابریشم،هایپر آرین و درتازه ترین جلوه ان هایپر قدمت دیده می‌شوند. عده‌ی کثیری از افراد به دلیل داشتن مشغله‌های فراوان کاری، سعی می‌کنند که با یک بار خرید کردن تمام مایحتاج خود را از فروشگاه خریداری کنند. از این رو یک فروشگاه همه چیز تمام در کنار هر خانه‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

 ماشینی شدن و امروزی شدن زندگی انسان‌ها دیگر خرید از فروشگاه‌های بزرگ و محبوب و مشهور، به یک تفریح شهرنشینی تبدیل شده است‌. در این تفریح افراد تقریباً تمام پنیازهای خود را از مایحتاج خانه تا شخصی تامین می‌کنند. حجم بالایی از اجناس و کالاها با قیمت و کیفیت متفاوتی در معروف‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارجی از جمله وال مارت،سون الون،تسکو،کیاستکو،دلاراما و آلدی و همینطور فروشگاههایی بزرگ داخل ایران و مازندران مانند رفاه،اتکا،شهروند،قدس،کوروش،جامبو،لارما،دیلی مارکت،باقری،کاسپین،هایپر ابریشم،هایپر آرین و درتازه ترین جلوه ان هایپر قدمت  دیده می‌شوند. عده‌ی کثیری از افراد به دلیل داشتن مشغله‌های فراوان کاری، سعی می‌کنند که با یک بار خرید کردن تمام مایحتاج خود را از فروشگاه خریداری کنند. از این رو یک فروشگاه همه چیز تمام در کنار هر خانه‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

✅تاریخچه‌ی هایپر مارکت‌ها

اولین هایپر مارکت جهان در کشور فرانسه تاسیس و راه اندازی گردید. این هایپر با برندی به نام ""کارفور شهرت جهانی یافت. کارفور در زبان فرانسه به معنی "چهار راه" می‌باشد. شعبه اصلی و مرکزی این فروشگاه در" بولونی بیانکور" فرانسه است. اما به مرور و با گذشت زمان، کشورهای دیگری هم به فکر ساختن و راه اندازی فروشگاه‌های بزرگ افتادند‌. به تدریج در کل جهان هایپر مارکت‌های بزرگ ایجاد شدند. اما آنچه این فروشگاه‌ها و هایپر مارکت‌های بزرگ را از هم متمایز می‌کند، ویژگی‌های بارز و خلاقیت‌های به کار برده شده در آن‌ها می‌باشد. با ما همراه باشید تا با بزرگ‌ترین هایپر مارکت‌های جهان و ویژگی آنها آشنا شویم.

✅هرروز قیمت کمتر

در معروف‌ترین و عمده ترین  فروشگاه های زنجیره‌ای  ، که همه مردم  آن را بزرگترین صنعت کسب و کار می‌شناسند. این قبیل  فروشگاه ها سال ها پیش راه‌اندازی گردید و به  بزرگترین کارفرمای خصوصی ، شهرت گرفته است. همه مردم علت پیشرفت‌ این نوع  هایپرها یا فروشگاه های بزرگ را عمل به شعار (هر روز یک کاهش قیمت) یا (هر روز قیمت کمتر) می‌دانند. جذابیت این فروشگاهها برای خریداران آن بود، که علاوه بر اینکه روزانه تخفیف‌های مطلوبی را ارائه می‌داد، در مناسبت‌های مختلف و متعدد تخفیف‌های بیشتری را برای مشتریان در نظر می‌گرفت. به همین این قبیل فروشگاهها به عنوان یک غول فروشگاهی تخفیف دار۷ شناخته شده است. این فروشگاه ها توانسته انددر بسیاری ازجوامع هدف بخصوص نزد اقشار متوسط و‌کم در آمد و حتی با درآمد بالا و مرفه ریشه بدواند.


✅خلاقیت در فروش

فروشگاه های زنجیره‌ای  بزرگ ، به عنوان شرکت خرده فروشی از لحاظ درآمد سالیانه  شناخته شده است. در حال حاضر این شرکت ها  چندین شعبه در سراسر  کشور و استان دارند. هدف و تمرکز اصلی این فروشگاه ها بیشتر برغذا و نوشیدنی‌ها می‌باشد، اما بسته به موقعیت و مکان فروشگاه ها محصولات و خدمات دیگری هم مانند لباس، وسایل برقی و خدمات مالی ارائه می دهند. سیاست اصلی برخی ازفروشگاه های فوق الذکر که باعث شده در زمره نام دارترین فروشگاه‌ها تبدیل شود، ارائه مواد غذایی رژیمی در کنار غذاهای روزمره برای سنین بالاتر است. این شرکت ها با این خلاقیت در فروش، توانسته اندجایگاه ویژه‌ای را در میان دیگر فروشگاه‌ها به دست آورند.


✅فعالیت فرازمانی

برخی از این  فروشگاه‌های بزرگ و معروف  معمولاً کوچک و در ابعاد فروشگاه‌های محلی می‌باشند. زمان کاری این فروشگاهها  محدودنیست و فقط  در یک عدد  وزمان خاص جای نمی گیرند. ساعت کاری آنها دراوایل فعالیت کاریشان معمولا از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب بود. اما با گسترش فعالیت و استقبال مردم از این فروشگاه موجب گردید، بعضی از فروشگاه‌ها در هفت روز هفته به طور ۲۴ ساعت شبانه روز مشغول به فعالیت باشند. اگر از خریداران آنها علت محبوبیت این فروشگاه را خواستار شوید، در جواب به شما خواهند گفت که در هر تایم از شبانه روز این فروشگاه آماده ارائه خدمات به ما هستند و از این نظر رضایت ما را به نسبت به خود جلب کرده‌اند.

✅هایپر قامت؛پرجاذبه و پردامنه 

هرچند که از عمر این قبیل فروشگاه ها سال زیادی نگذشته است، اما به خوبی توانسته اند جایگاه ویژه‌ای را در میان مردم و اقتصاد استان و شهرستان به دست آورند. در این میان "هایپر قدمت" یکی از معروف‌ترین فروشگاه‌های مازندران است که حدود دوماه پیش در اتوبان پرتردد ساری -قائمشهر راه اندازی شده است. پیش از آن در جاده کمربندی قائمشهر-سوادکوه این واحد فعالیت می کرد که با استقبال گسترده مردم مواجه می شد.

Z. Kardgar, [12/24/2023 04:21 ب.ظ]
از ویژگی بارز و جذاب این فروشگاه ایجاد امکانات رفاهی  برای حمل خرید مشتریان است. یعنی مشتریان می توانند با برنامه ریزی و فراغ بال ، خرید کنند. این امر کمک شایان و احترام بزرگی به محیط کسب و‌کار می‌کند و موجب رونق اقتصادی و جلب اعتماد مشتریان  می شود. با اجرای این ایده از پراکندگی خریداران در اطراف و اکناف و اتلاف وقت  خودداری می‌شود.‌ یکی دیگر از علل جاذبه در این فروشگاه، استفاده از رستوران،کافی شاپ و سرویس های مناسب  در طول روز می‌باشد.

✅حاکمیت قانون ؛یک بام و دو هوا

پس از آنکه یکی از نمایندگان مجلس نسبت به انجام ندادن تعهدات هاپر جدید احداث شده در مرکز استان ،اعتراض کرد و‌خواستار حتی توقف و‌تعلیق ان شد بایستی متذکر شد که قانون مندی و‌قانون گذایی برای همه خوب و‌مفید است.پرواضح است که هرواحد تولیدی،توزیعی و اقتصادی بایستی در یک درقالب قانونی و ظرفیت رسمی تعریف شده حرکت کند و از خود را متعهد و ملتزم به قانون و مقررات رسمی کشور بداند.
هایپرقدمت به دلیل تجربه قبلی ادامه دار و با جذب ۶۰۰نفر همکار در واحدهای مختلف،به یکی از کانون های کارفرمایی  معظم و سرامد تبدیل شودو زمینه های اشتغال مستقیم و غیر مستقیم هزاران نفر از ساکنین مرکز و شرق مازندران را فراهم کند.


✅فضاسازی رسانه ای و حسادت سیاسی ،سمّ رونق تولید و شکوفایی اقتصادی !


فضاسازی رسانه ای و وورود رجال سیاسی به این قصه خود حکایت از حسادت سیاسی برخی ازرقبابه این پروژه است این درحالی است که برخی از پروژه ها باابهامات جدی مواجه اند که از کنارآن غفلت شد یا برخی مناسبات مانع از پیگیری آن شد.اگرچه تاکیدداریم که در فرصت مناسب و مغتنم،مدیران این فروشگاه بزرگ با هدف جلب رضایت مشتریان و بالابردن اعتبار و قابلیت خویش در جهان رقابت،بخشی از ابهامات پرونده شرکت را دریک فضای مسالمت آمیز و مدنی وبه دور از فضای رسانه ای و هیاهوها حل کنند و اسباب هزینه و زحمت و ابهام را برای ملت و دولت فراهم نکند و به این تریب برعظمت و شکوه داده های خویش بیفزاییم.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها