آخرین اخبار :
کد خبر : 46084 چهارشنبه 4 بهمن 1402 محیط زیست و منابع طبیعی

بررسی کاهش تراز آب دریای خزر

مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی در سفری دو روزه به استان‌های مازندران و گلستان از سواحل، زیر ساخت‌ها و سازه‌های دریایی بنادر امیرآباد و ترکمن بازدید کرد و روند کاهشی تراز آب و تاثیرات آن بر اسکله‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، مهدی نیکوکار امروز، ۴ بهمن در حاشیه بازدید از بنادر امیرآباد در مازندران و نرکمن در استان گلستان بیان کرد: با وجود سازه‌های همجوار بندر امیرآباد همانند نیروگاه تولید برق، کشتی‌سازی، شرکت‌های وابسته به وزارت نفت و بندر نکا و ایجاد سازه‌های دریایی، روند رژیم رسوب گذاری دستخوش تغییراتی شده است و با پدیده کاهش تراز آب دریای خزر در سال های اخیر ضمن پیاده‌سازی راه حل اساسی جهت نگهداری از تاسیسات و سازه‌های بندری باید تغییرات متاثر از کاهش تراز و تغییر الگوی انتقال رسوب در اطراف بندر را به دقت مورد بررسی قرار دهیم و با مدیریت صحیح و تدقیق در اجرای سیاست‌های سازمانی با آن مقابله کنیم.

وی پدیده کاهش تراز آب دریای خزر را یک پدیده فرامنطقه‌ای دانست و در این زمینه تاکید کرد: همه نهادهای ذیصلاح و حتی همسایگان ایران در دریای خزر باید در این راستا هم عقیده بوده و با انجام‌ مطالعات مشترک و اقدام ‌به موقع با آن برخورد کنیم.

وی افزود: مطالعات جامع تراز آب دریای خزر با تکیه بر پیش بینی روند کاهشی تراز آب در کوتاه مدت و میان مدت در نظر دارد اثرات این پدیده را بر بنادر و سازه‌های منطقه ارزیابی کند.

نیکوکار همچنین اظهار کرد: این پروژه که بر دو حوزه حیاتی و بسیار مهم خلیج گرگان و تالاب انزلی که از سرمایه‌های ملی ایران است تاکید داشته و تبعات این پدیده و راهکارهای مقابله با آن در اسکله‌های بنادر مورد بررسی قرار می‌گیرد و قطعا بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه و ثبت تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر روند کاهشی با گرادیان(شیب تغییرات هیدرولیکی آب) شدیدتری همراه است لذا  برنامه‌ریزی بلند مدت مدیریتی در دوره‌های زمانی مختلف ضروری به نظر می‌آید.

مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر در انتها با اشاره به نتایج این مطالعات گفت: برنامه زمانی لایروبی بنادر و تعمیرات و تجهیز اسکله‌ها و ارائه راهکارهای فنی و مدیریتی از اقدامات لازم الاجرایی است که در دستور کار این اداره کل قرار دارد و در راستای سیاست‌های سازمان در کلیه بنادر اجرا خواهد شد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها