آخرین اخبار :
کد خبر : 9332 چهارشنبه 14 آذر 1397 محیط زیست و منابع طبیعی
اسماعیل کهرم در گفت و گو با دیده بان ایران؛

آقای رئیس جمهور اگر می خواستید تنها به فکر استان خودتان باشید، در انتخابات شورای شهر سمنان شرکت می کردید/ انتقال آب دریای خزر غیر منطقی و غیرممکن است

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی در دولت یازدهم در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر انتقال آب دریای خزر به زادگاه خود (استان سمنان) اظهار کرد: انتقال آب دریای خزر به منظور بهبود کشاورزی استان سمنان عملی غیرمنطقی و غیرممکن است چراکه خاک این استان فاقد استعداد کشاورزی است. تنها راه موثر در انتقال آب دریای خزرمی تواند در بخش صنعتی سمنان باشد اما این نوع انتقال هم هزینه های گزافی بر دست دولت خواهد گذاشت لذا این کار هم به صلاح نیست.

 پروژه انتقال آب خزر به کویر مرکزی و استان سمنان یکی از پرسروصداترین پروژه‌های مطرح شده در دولت دهم بود که عملاً در آن دولت در حد حرف، شعار و تعیین بودجه‌هایی برای مطالعه و چند کار نمادین نظیر کلنگ ‌زنی صرف، باقی ماند.

اما اینک روز گذشته  روحانی در دیدار مردمی و سفر استانی اش به سمنان در جمع مردم شاهرود رسما اعلام کرد که دولت قصد دارد آب خزر را به سمنان منتقل کند.

وی اعلام کرد نمی گذاریم ضربه ای به محیط زیست مازندران وارد شود، از فردا هر سرمایه گذاری بخواهد آب شمال را به سمنان منتقل کند دولت آمادگی دارد در مدتی کوتاه همه کارها را جلو ببرد و مجوز های لازم را صادر کند.

 

از طرفی تمامی نمایندگان استان های گیلان و مازندران در جلسه علنی امروز مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و اعلام کردند که با این طرح به شدت مخالف هستند.

 

البته عمده ترین دلیل مخالفت های پی در پی در این حوزه عبارت است از قابل کشت نبودن خاک سمنان و مناطق مرکزی به دلیل ترکیبات شن و خاک رس در این منطقه.

 

در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر انتقال آب دریای خزر به زادگاه خود (استان سمنان) اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و فعال محیط زیست، به خبرنگار دیده بان ایران گفت : در وهله اول لازم است بنده توصیه ای به رئیس جمهور داشته باشم. "آقای روحانی، رئیس محترم جمهور، شما از جانب مردم سمنان به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشده اید بلکه از جانب مردم ایران انتخاب شده اید پس نمی توانید تنها به فکر مردم زادگاه خود باشید که اگر چنین باشد لازم بود شما به عنوان اعضای شورای شهر این استان انتخاب می شدید نه به عنوان رئیس جمهور ملت ایران!!!"

 

وی ادامه داد:انتقال آب دریای خزر به منظور بهبود کشاورزی استان سمنان عملی غیرمنطقی و غیرممکن است چراکه خاک این استان فاقد استعداد کشاورزی است.

 

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی در دولت یازدهم همچنین اضافه کرد: خاک استان سمنان ترکیبی از شن و خاک رس است که عموماٌ این خاک فاقد هرگونه املاح معدنی است از این رو به هیچ عنوان انتقال آب دریای خزر به منظور بهبود کشاورزی این استان به صلاح نیست و تنها منجر به آسیب رسانی دریای خزر می شود.

 

کهرم خاطرنشان کرد: تنها راه موثر در انتقال آب دریای خزرمی تواند در  بخش صنعتی سمنان باشد اما این نوع انتقال هم هزینه های گزافی بر دست دولت خواهد گذاشت لذا این کار هم به صلاح نیست.

 

وی در پایان گفت: سنگینی آبی که به کویر منتقل خواهد شد میتواند باعث فشار به گسلهای منطقه شده و بروز زلزله های متعدد را به همراه داشته باشد. مشابه این موضوع در سد اسوان مصر که توسط انگلیسی ها ساخته شده بود به وقوع پیوسته است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها